Gospelmessusta iloa Nenäpäivään

Turun tuomiokirkossa järjestetään Nenäpäivän kunniaksi musiikintäyteinen Afrikkalainen gospelmessu.

Perjantaina 11. marraskuuta vietettävänä valtakunnallisena Nenäpäivänä pidetään Turun tuomiokirkossa kaikille avoin Nenäpäivän Afrikkalainen gospelmessu.

Pekka Simojoen säveltämä ja Anna-Mari Kaskisen sanoittama Afrikkalainen gospelmessu on musiikintäyteinen jumalanpalvelus, jossa tavalliseen ehtoollisjumalanpalveluksen kaavaan on sävelletty ja sanoitettu gospeltyyliset liturgiset osuudet, esirukous ja synnintunnustus.

Messussa on mukana nuorista koottu bändi ja laulajia. Saarnasta vastaa Kaarinan seurakunnan seurakuntapastori Henri Kesti.

Messun liturgina toimiva Tuomiokirkkoseurakunnan vs. seurakuntapastori Tiina Hallikainen kertoo, että iloinen ja menevä messu on tarkoitettu kaikille – erityisesti heille, jotka ovat olleet päivän aikana mukana Nenäpäivä-keräyksessä.

– Messussa pääsee jakamaan päivän kokemuksia. Laulujen sanat ja jumalanpalveluksen kulku heijastetaan valkokankaalle. Mukana on myös klovni, joka esittää messun aikana mimiikkaa. Messussa kerätään kolehti Nenäpäivälle, Hallikainen kertoo.

Gospelmessun musiikki on piristävää, ja afrikkalaisuus syntyy rytmikkyydestä.

– Mukana on paljon erilaisia rytmisoittimia. Herra, kädelläsi on varmaan tunnetuin biisi, Tuomiokirkon Afrikkalaisen gospelmessun bändin johtaja, kanttoriksi opiskeleva Arttu Selonen sanoo.

Messun jälkeen Eerikinkadun nuortentalolla vietetään jatkot. Tarjolla on pientä purtavaa ja mukavaa yhdessäoloa.

Valtakunnallisen Nenäpäivä-kampanjan järjestää Nenäpäivä-säätiö, jonka ovat vuonna 2004 perustaneet Suomen UNICEF, Suomen Punainen Risti ja Kirkon Ulkomaanapu yhdessä Ylen kanssa.

Nenäpäivän tarkoituksena on auttaa maailman lapsia keräämällä varoja kehitysyhteistyöhankkeisiin Afrikassa ja Aasiassa sekä Väli- ja Etelä-Amerikassa.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän nuorisotyö jalkautuu Nenäpäivänä lipaskerääjiksi ympäri kaupunkia.

Nenäpäivän Afrikkalainen gospelmessu Turun tuomiokirkossa perjantaina 11.11. klo 18. Vapaa pääsy.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 7.11.2016 / S-ML)

2016-11-07 12:12:00.0