Kaupunkiseikkailussa kuljetaan Agricolan jalanjäljillä

Tempaudu 1500-luvulle koko perheen Missä Mikael? -kaupunkiseikkailussa tulevana sunnuntaina.
Mikael_katumainos_kuva.jpg

Turun tuomiokirkontorilta sunnuntaina 30. lokakuuta kello 11.15 starttaavassa koko perheen Missä Mikael? -kaupunkiseikkailussa Turun Mikael skoulupoikineen johdattaa osallistujat aikamatkalle 1500-luvun maisemiin.
Kaupunkiseikkailussa osallistujat pääsevät kiertämään toiminnallisia rasteja seudulla, jossa Suomen reformaattori, kirjakielen isä ja Turun piispa Mikael Agricolakin liikkui 500 vuotta sitten.
Kohteet Tuomiokirkon läheisyydessä ja Aurajoen rannalla on valittu ilmentämään reformaation ajatuksia ja ne tukeutuvat seitsemään kristilliseen hyveeseen; usko, toivo, rakkaus, oikeamielisyys, viisaus, rohkeus ja kohtuullisuus.

Yhteisellä aloitusrastilla Tuomiokirkontorilla kuullaan itsensä Mikael Agricolan puhe ja murretaan konkreettisesti ihmisten ja Jumalan välissä aikanaan seissyt muuri.
– Viisaus-rastilla käsitellään reformaation mukanaan tuomaa luku- ja kirjoitustaitoa, ja tarjolla on aiheeseen liittyviä tehtäviä lapsille. Rohkeus-rastilla taas on mahdollista taistella lohikäärmettä vastaan yhdessä ritari Pyhän Yrjön kanssa, vinkkaa nuorisosihteeri Marja Ruusu Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän Kasvatusasiain keskuksesta.
Jokaisella rastilla on tarjolla tietoa ja tarinoita reformaatiosta sekä Turun historiallisesta keskustasta ennen ja nyt.
–Missä Mikael? on rento koko perheen seikkailu, jossa reformaatiota ja kristillisiä hyveitä lähestytään leikin ja toiminnan kautta. Kaupunkiseikkailussa opitaan, miten reformaation vaikutukset näkyvät tämän päivän arjessa, Ruusu kertoo.

Kaupunkiseikkailuun osallistuneet saavat muistoksi seikkailudiplomin ja heille on rastien jälkeen tarjolla keittolounasta Tuomiokirkontorilla Mikael Agricolan seurassa.
Kaikille avoimen ja maksuttoman kaupunkiseikkailun on käsikirjoittanut Tytti Issakainen ja ohjannut Johanna Niemi.
Tapahtuma on osa Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ja Turun kaupungin Reformaation merkkivuoden ohjelmaa ja sen tuottaa seurakuntayhtymän Kasvatusasian keskus.
Kaupunkiseikkailussa jaettavien seikkailuvihkosten avulla rasteihin voi tutustua myöhemmin omalla ajalla.
Missä Mikael? -seikkailua järjestetään jatkossa muun muassa koululaisryhmille, ja seikkailuvihkoa on saatavilla myös ruotsin- ja englanninkielisenä.

Missä Mikael? -kaupunkiseikkailu alkaa Turun Tuomiokirkontorilta su 30.10.2016 klo 11.15. Kesto n. 2 h. Vapaa pääsy.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 24.10.2016 / S-ML)

Mon Oct 24 10:32:01 EEST 2016