Martti Lutherin virret – luentosarja kielestä ja reformaatiosta jatkuu

Keskiajan ja uuden ajan alun tutkimuksen keskus Turun yliopistossa järjestää tänä vuonna yleisöluentosarjan Kieli, kirjoitus ja pitkä reformaatio. Kahdeksan luennon sarja pidetään Turun tuomiokirkossa.

Luentosarjan seitsemännellä luennolla maanantaina 24.10. professori emerita Irmeli Helin (Saksan kieli) kertoo reformaattori Martti Lutherin virsistä osana eurooppalaista kulttuuriperintöä. Noin puolentoista tunnin luento alkaa Tuomiokirkossa klo 17. Luennolle on vapaa pääsy.

Reformaatio nosti kansankielen jumalanpalvelusten ja muun seurakuntaelämän kieleksi, ja monissa maissa, kuten Saksassa ja Suomessa, se edisti yhteisen kirjakielen luomista. Samalla se myös juurrutti jumalanpalveluksiin kansankielisen virsilaulun. Luther sanoitti 45 virttä, joista suuren osan hän myös itse sävelsi tai ainakin etsi niihin sopivan sävelmän.

Lutherin virsistä on tullut osa eurooppalaista ja jopa globaalia kulttuuriperintöä. Erityisaseman länsimaisessa kulttuurissa on saavuttanut hänen virtensä Ein feste Burg ist unser Gott, Jumala ompi linnamme.

Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies –tutkimuskeskuksen (TUCEMEMS) luentosarjalla perehdytään kirjoittamisen kulttuuriin, raamatunkäännösten vaikutuksiin, kääntämisen kiistakysymyksiin ja raamatuntulkinnan muutoksiin ”pitkän reformaation” aikana eli myöhäiskeskiajalta 1800-luvun alkuun.

LUENTOSARJA JATKUU:

• 24.10. Professori emerita Irmeli Helin: Lutherin virret - osa eurooppalaista kulttuuriperintöä

• 28.11. Filosofian tohtori Mikko Kauko: Jöns Budde ja hänen kääntämänsä kirjallisuus

LISÄTIETOJALinkki avautuu uudessa välilehdessä TUCEMEMSIN SIVUILTA

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 18.10.2016 / MV)

2016-10-18 11:37:00.0