Tuomiokirkon Iltamusiikki täyttää 50 vuotta

Kesätiistaisin Tuomiokirkossa klo 20 soitettavat urkukonsertit kaikuvat tänä kesänä juhlavuoden kunniaksi laadukkaampana kuin koskaan.

Tuomiokirkon pääurut

Tuomiokirkon Iltamusiikki-urkukonserttisarja täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Kesätiistaisin klo 20 soitettavat urkukonsertit kaikuvat tänä kesänä juhlavuoden kunniaksi laadukkaampana kuin koskaan. Mukana on urkutaiteilijoita ympäri maailmaa, kuten Notre-Damen katedraalin urkuri Vincent Dubois sekä ruotsalainen ”rokkiurkuri” Gunnar Idenstam. Kesäkauden avaa tiistaina 6.6. Turun tuomiokirkon vuoden nuori taiteilija, helsinkiläinen Joni Vikki.

- Taiteellinen taso ei koskaan ole ollut näin korkea, kertoo Iltamusiikki-sarjan tuottaja, Tuomiokirkkoseurakunnan urkuri Markku Hietaharju. – Sarjan maineesta kertoo sekin, että kaikki taiteilijat, joita sarjaan kysyy, haluavat tulla innokkaasti soittamaan. Nautin siitä, että yleisökin osaa näitä arvostaa. Turussa on erittäin hyvä yleisö.

Ensimmäinen iltamusiikkikonsertti soitettiin kesäkuussa 1973, kun Tuomiokirkon uudet kuoriurut olivat valmistuneet. Seitsemän vuoden ajan sarjaa soitettiinkin kuoriuruilla, koska kirkon vanhat pääurut olivat niin huonossa kunnossa, ettei niillä voinut konsertteja soittaa. 1970-luvun peruskorjauksen aikana konsertteja soitettiin myös Pallivahan ja Martinkirkoissa Tuomiokirkon ollessa korjausten aikana kiinni. Kun kirkon nykyiset pääurut valmistuivat vuonna 1980, sai Iltamusiikkikin lisää tuulta purjeisiinsa. Uudet äänikerrat mahdollistivat ”urkukirjallisuuden soittamisen tyylinmukaisesti kannesta kanteen”, kuten sarjan perustaja urkuri Erkki Alikoski (1934-2012) uusien urkujen mahdollisuuksia kuvaili. Tuomiokirkkoseurakunnan urkurina Alikoski toimi 32 vuoden ajan. Hän oli myös ahkera konsertoija, ja Iltamusiikki-sarjan kansainväliset esiintyjät ja kontaktit veivätkin Alikosken esiintymään runsaasti myös ulkomaille.

Nyt 50 vuotta täyttävästä Iltamusiikista on tullut monelle kesän tiistai-iltojen kohokohta. 2000-luvulla Tuomiokirkkoseurakunnan silloinen urkuri Pauli Pietiläinen keksi ohjata urkuparven kamerakuvan kirkkosaliin valkokankaalle. Tapa jäi, ja yleisö pääsee näin edelleen seuraamaan urkutaiteilijoiden käsi- ja jalkatyötä soittopöydän ääressä.

Tuomiokirkon kesään kuuluu myös Kesämusiikki-sarja, jonka tuokiokonsertteja soitetaan kesäkeskiviikkoisin klo 14. Vajaa puoli tuntia kestävän keskiviikkokonsertin jälkeen on Tuomiokirkon ilmainen opastus.

Turun tuomiokirkon Iltamusiikki-urkukonserttisarja kesä-, heinä- ja elokuussa tiistaisin klo 20. Lisätietoa esiintyjistä sivulla turkuorgan.fi. Vapaa pääsy, ohjelma 10€.

Kesämusiikkituokio kesä-, heinä- ja elokuun keskiviikkoisin klo 14. Kesämusiikkituokion jälkeen kirkon ilmainen opastus. Vapaa pääsy.

Iltamusiikki-urkukonserttisarjan soittajat 2023:

6.6.                      Turun tuomiokirkon vuoden nuori taiteilija Joni Vikki, Helsinki

13.6.                   Gunnar Idenstam, Ruotsi

20.6.                   Andreas Liebig, Sveitsi

27.6.                   Kevin  Bowyer, Iso-Britannia

4.7.                      Jean-Baptiste Monnot; Ranska

11.7.                   Barry Jordan, Saksa

18.7.                   Markku Hietaharju, Turku

25.7.                   Lukas Hasler, Itävalta

1.8.                      Andrew Canning, Ruotsi

8.8.                      Vincent Dubois, Ranska

15.8.                   Stephen Tharp, USA