Diakoniatyön ammattilaiset pohtivat rauhan ja turvallisuuden kysymyksiä

Kirkon diakonian päivät järjestetään Turussa 22.─24.9.2016 teemalla Kutsuttu. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon diakoniatyöntekijät, luottamushenkilöt ja vapaaehtoiset kokoontuvat päiville keskustelemaan aiheista rauha ja turvallisuus sekä tulevaisuuden ennakointi.

Koolla Turussa on yhteensä lähes tuhat diakonian osaajaa.

Diakoniatyöntekijä on moniosaaja

Tuore diakoniabarometri 2016 julkistetaan perjantaina 23.9. Turussa. Diakoniabarometriin on koottu evankelis-luterilaisten seurakuntien diakoniatyöntekijöiden näkemyksiä suomalaisesta huono-osaisuudesta. Barometri kuvaa myös diakoniatyöntekijöiden ammatillisia vaatimuksia. Barometrin raportin on laatinut diakoni, TM ja kirkkohallituksen asiantuntija Titi Gävert.

Diakoniatyöntekijät tapaavat päivittäin joka puolella Suomea runsaasti ihmisiä, joilla on monenlaisia ongelmia arjessa selviytymisessä ja avun hakemisessa.

”Yksikään huono-osaisuuden muoto ei ole diakoniatyölle vierasta”, Titi Gävert kiteyttää.

Työntekijöiltä vaadittava ammatillisen osaamisen taso on korkea. Kunnioittava vuorovaikutus on työn peruslähtökohta. Lisäksi tarvitaan muun muassa muutososaamista, kriisi- ja traumatyön osaamista, media- ja viestintätaitoja sekä osaamista talousneuvonnassa ja sote-palveluissa. Epämukavuusalueiden sietäminen on diakoniatyöntekijöiden mukaan työssä olennaista.

Terveydenhuollon osaamiselle on 2010-luvun diakoniatyössä aiempaa vahvemmin käyttöä, sillä suurella osalla diakonialta apua hakevista on joko psyykkisiä tai fyysisiä sairauksia.

Arkkipiispa avaa ammattilaispäivät Turun tuomiokirkossa messulla

Arkkipiispa Kari Mäkinen saarnaa päivien avajaismessussa Turun tuomiokirkossa torstaina 22.9. Avajaisissa Diakonia turvallisuuden edistäjänä monikulttuurisessa Suomessa -teemasta alustavat professori Helena Ranta, Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Jouni Hemberg sekä Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala.

Lauantaina 24.9. julkaistaan Vuoden diakoniatyöntekijä sekä palkitaan ansioituneita Diakonian kultaisella ansiomerkillä.

Diakonian päivien avajaismessu to 22.9. klo 11  ja avajaiset klo 13 Turun tuomiokirkosta lähetetään osoitteessa virtuaalikirkko.fi

(Kirkon tiedotuskeskus 19.9.2016, tarkennettu 22.9.2016)

Mon Sep 19 15:58:00 EEST 2016