Vihreä teknologia ja kulttuuri limittyvät Maarian kirkossa

Maarian seurakunnan kulttuurisarja ADAMA ottaa tänä vuonna kantaa vihreään teknologiaan keskustelujen, musiikin ja kulttuurin keinoin.

Etualalla ruusu, taustalla Maarian kirkko

Maarian kirkossa poraudutaan vihreään teknologiaan. Kuva: Aarne Ormio

Sarja käynnistyy tiistaina 23.5. klo 19 keskusteluillalla Maarian kirkossa, jossa pohditaan ympäristön näkökulmasta, mitä voimme tehdä auttaaksemme maapalloamme. Tuulivoima, LED-valot, pystysuora viljely... Mitä sinä tiedät niistä? Keskustelu polveilee taloudellisten, sosiaalisten ja moraalisten kysymysten äärellä. Reaktori-keskusteluillassa puhujina ovat Kansallisen vetyverkoston projektipäällikkö, teologian tohtori Minna Näsman ja Tampereen yliopiston sähkövoimatekniikan professori Pertti Järventausta. Illan lähtökohtana on William Häggblomin teos Reaktori, joka on sävellys uruille ja ääniteknologialle. Lisäksi tapahtumassa kuullaan urkuimprovisaatioita, joiden lähtökohtana on niin ikään ääniteknologia.

Helluntaina 28.5. pääset yhdistämään luonnon musiikkiin, kun keräät kimpun kukkia tai kasveja kirkkopolulta ja tuot ne Maarian kirkkoon kaunistukseksi klo 10 alkavaan jumalanpalvelukseen. Kirkossa soi tuolloin J.S. Bachin kantaatti Wer mich liebet BWV 59 solisteinaan Terhi Lehtovaara, sopraano ja Kristoffer Malm, basso. Messun jälkeen tarjotaan vegaaniset kirkkokahvit Maarian pappilan puutarhan omenankukkien alla.

Lapsille ADAMA tarjoaa kulttuurisatuja torstaina 2.6. klo 15, 16 ja 17. Noin 5–8-vuotiaille soveltuva Lasten silta sisältää jännittäviä käänteitä Maarian kirkkoon ilmestyvän puron penkereellä. Vihreä teknologia kuuluu konkreettisesti urkujen äänitehosteina, törähdyksinä, heleinä säveleinä ja linnunlauluna, jotka rytmittävät tarinaa. Lopuksi lapset pääsevät tutustumaan tähän mahtavaan soittimeen, yhteen teknologian varhaisimmista keksinnöistä. Yhteen ryhmään mahtuu 20 henkilöä sisältäen lapset ja aikuiset. Ennakkoilmoittautumiset kellonaikatoiveineen (klo 15, 16 vai 17) maria.verronen@evl.fi, milla.kristola@evl.fi tai marja.haikka@evl.fi.

Tiistaina 6.6. klo 19 Turun Vanha Musiikki ry kattaa Maarian kirkkoon musiikillisen pitopöydän esittämällä niin Johann Hermann Scheinin, Merulan, Rossin, Rosenmüllerin, Schmelzerin kuin Praetoriuksen tuotantoa. Bancetto Musicale – Musiikillinen juhlapöytä tarjoaa kuulijoille esimerkkejä kestävästä teknologiasta mm. luonnonmateriaaleista tehdyin soittimin. Anneliina Rif valmistaa sopraano- ja tenorikrummhornit tätä konserttia varten. Lisäksi saadaan nauttia barokkiviulun, -alttoviulun, barokkisellon, viola da gamban, cembalon ja urkupositiivin soinneista, jotka etenevät fyysisen ja henkisen luomuenergian voimalla.

- Toivoisin, että ADAMA:n tapahtumat herättäisivät osallistujissa ennen muuta halun hankkia tietoa ympäristöstä sekä omien tekojemme vaikutuksista ympäristöömme, ja lopulta ymmärrystä muuttaa elintapojamme siten, että luomakunta kestäisi elämämme. Muutos alkaa yhdestä pienenpienestä ihmisestä, muistuttaa kulttuurisarjaa järjestämässä oleva Maarian seurakunnan kanttori Marja Haikka.

Tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Käsiohjelmat maksavat 5/10 e tuntia ennen Maarian kirkon ovelta.

Kulttuurisarja ADAMA Maarian kirkossa (Maunu Tavastin katu 2) ja pappilan pihamaalla 23.5.-6.6.

2023-05-03 15:25:49.0