Kirkkovuoden äärelle Henrikinkirkon ikoninäyttelyssä

Henrikinkirkon kirkkosaliin on pääsiäistä ympäröiväksi ajaksi koottu ikoninäyttely kirkkovuoden tapahtumista. Yli kahdenkymmenen ikonin näyttelyssä on esillä perinteisten ikonimallien lisäksi myös muutama modernimpi tulkinta vanhoista esikuvista.

Kolme Jumalanäidin ikonia tiiliseinällä.

Pääsiäisajan tapahtumat nousevat esiin ikoneissa Herran ratsastus Jerusalemiin, Salainen ehtoollinen, Kristus ristillä, Älä itke äitini sekä pääsiäisen Pyhät naiset Kristuksen haudalla. Henrikinkirkon kirkkosaliin on ripustettu myös useita erilaisia Jumalanäidin ikoneja.

Ikonit on maalannut turkulainen Leena Törmä.

Leena Törmä on eläkkeellä oleva opettaja. Hän aloitti ikonimaalauksen vuonna 2008 ja on maalannut jo noin 250 ikonia. Ikoneja on ollut esillä näyttelyissä Taidekappelissa Turun Hirvensalossa. Törmä maalaa vanhalla muna-tempera tekniikalla käyttäen ikoneissaan tehosteena kelta- ja valkokultaa sekä vihreää kultaa.

Näyttely Henrikinkirkolla jatkuu koko kirkkovuoden pääsiäisjakson ja yli helluntainkin 15. kesäkuuta saakka. Henrikinkirkko on osoitteessa Peltolantie 2 ja kirkko on avoinna arkipäivisin ja tapahtumien yhteydessä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 3.4.2023)

2023-04-03 09:57:30.0