Piikkiön seurakunnan kirkkoherran virka on haettavana

Turun arkkihiippakunnan tuomiokapituli on avannut Piikkiön seurakunnan kirkkoherran viran hakua varten. Hakuaika päättyy 12.5.2023 klo 15.

Piikkiön kirkko, nettiversio.jpg

Piikkiön kirkko vihittiin käyttöön 1755. Kuva Timo Jakonen

Piikkiön seurakuntaneuvosto antoi maaliskuun lopussa lausunnon kirkkoherran vaalitavasta. Keskiviikkona 12.4. Turun arkkihiippakunnan tuomiokapituli päätti, että Piikkiön uusi kirkkoherra valitaan välillisellä vaalilla ja tuomiokapituli julisti samalla viran avoimeksi. Hakuilmoitus ja linkki sähköiseen hakuun löytyy osoitteesta kirkkorekry.fi.

Seurakunnan kirkkoherra voidaan nykyisin valita joko välillisellä tai välittömällä vaalilla. Välitön vaali tarkoittaa sitä, että seurakunnan täysi-ikäiset jäsenet voivat äänestää kirkkoherrasta. Välillisessä vaalissa taas seurakuntayhtymään kuuluvan seurakunnan seurakuntaneuvosto tai itsenäisen seurakunnan kirkkovaltuusto tekee päätöksen uudesta kirkkoherrasta. Piikkiössä uuden kirkkoherran valitsee Piikkiön seurakuntaneuvosto.

Itse kirkkoherran valinta toteutuu vasta syksyllä, sillä siitä kun haku päättyy 12.5., tuomiokapituli haastattelee kaikki hakijat 24.5. ja antaa lausuntonsa hakijoista 14.6. Hakijat antavat vaalinäytteet kesälomakauden jälkeen elo-syyskuussa, seurakuntaneuvosto haastattelee heidät ja tekee päätöksensä syksyllä. Lainvoimaiseksi päätös tulee oikaisuvaatimuksen umpeuduttua.

Kirkkoherra Merja Hermonen jäi eläkkeelle 13.9.2022.

(Seurakuntayhtymän viestintä 14.4.2023, päivitetty valintaprosessin aikautaulun osalta 24.4. / PH)

2023-04-14 16:51:00.0