Arkkipiispa Tapio Luoma ja Isä Ion Durac rukoilevat rauhan puolesta perjantaina klo 12 Tuomiokirkossa

Turun ja Kaarinan kirkonkellot soivat rauhaa Ukrainalle perjantaina 24.2. klo 12. Turun tuomiokirkossa arkkipiispa Tapio Luoma ja Turun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra, Isä Ion Durac toimittavat rukoushetken yhdessä muiden pappien kanssa. Tilaisuuden voi katsoa netissä osoitteessa virtuaalikirkko.fi. Rauhan puolesta rukoillaan myös Piikkiön kirkossa ja Martinkirkossa.

MicrosoftTeams-image.jpg

Rukoushetket ja rauhankellot vievät ajatukset Ukrainan sotaan, jonka alkamisesta tulee perjantaina jo vuosi. Kuva Kirkon viestintä.

Turun ja Kaarinan kirkoissa, kuten kirkoissa ympäri Suomea, soivat kirkonkellot rauhaa Ukrainalle perjantaina 24. helmikuuta klo 12. Kirkonkellot soivat ympäri Turkua ja Kaarinaa. Ainoastaan Kakskerran ja Kuusiston kirkot jäävät tällä kertaa tapahtuman ulkopuolelle.

Turun tuomiokirkossa pidetään perjantaina 24.2. klo 12 kaksikielinen rukous rauhan puolesta. Mukana ovat arkkipiispa Tapio Luoma, Turun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra, Isä Ion Durac sekä pappeja Turun tuomiokirkkoseurakunnasta ja Åbo svenska församlingista. Tämän jälkeen sytytetään kynttilöitä rauhan puolesta. Tilaisuuden järjestävät Turun tuomiokirkkoseurakunta, Åbo svenska församling sekä muut Turun ja Kaarinan seurakunnat. Rauhanrukous lähetetään virtuaalikirkossa.

Piikkiössäkin vietetään lyhyt rukoushetki klo 12. Tilaisuudessa voi sytyttää kynttilän. Kolehti Kirkon Ulkomaanavun kautta Ukrainaan. Myös Martinkirkossa pidetään rauhanrukous Ukrainan puolesta klo 12. Kaikissa seurakunnissa Ukrainaa muistetaan messuissa sunnuntaina 26.2. Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat kehottaneet seurakuntia osoittamaan tukeaan Ukrainalle.

”Venäjän laiton hyökkäys Ukrainassa jatkuu. Kärsimyksen ja uhrattujen ihmishenkien määrä on kestämätön. Ukrainalaiset tarvitsevat kaiken saatavilla olevan avun ja tuen. Sodan vaikutukset ulottuvat laajalle ja synnyttävät huolta myös täällä Suomessa. Tarvitsemme yhteenkuuluvuutta ja keskinäistä huolenpitoa.

Seurakunnissa rukoillaan Ukrainan ja ukrainalaisten puolesta vuosipäivää seuraavana sunnuntaina ja edelleen tulevissa jumalanpalveluksissa sekä järjestetään rukoushetkiä ukrainalaisten tueksi.
Olemme myös rohkaisseet seurakuntia järjestämään tukitapahtumia yhdessä muiden tahojen kanssa ja rakentamaan yhteyttä ukrainalaispakolaisiin Suomessa. Kannustamme kaikkia muistamaan Ukrainaa rukouksissa, lahjoittamaan alueella toimiville avustusjärjestöille ja osoittamaan tukea Suomessa oleville ukrainalaisille. ”

“Herra, sinä valmistat meille rauhan.” (Jes. 26:12)

Turun tuomiokirkon kelloja kirkon kellotornissa. Kuva Timo Jakonen

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 20.2.2023 / PH)