Arkkihiippakunnan tunnustus Mikaelinseurakunnan SuperSunnuntaille

Turun arkkihiippakunnan hiippakuntavaltuusto on 14.2.2023 myöntänyt Arkkipooki-palkinnon Turun Mikaelinseurakunnan SuperSunnuntaille. Mikaelin seurakunnan SuperSunnuntait mahdollistavat pyhäpäivän vieton monenlaisille seurakuntalaisille ja kutsuvat yhteiseen ja yhteisölliseen sunnuntain viettoon.

SuperSunnuntai_IMG_5390.jpg

Turun Mikaelinseurakunnan tekee laaja-alaista työtä, jossa ihmisten erilaisuus huomioidaan hyvin.

SuperSunnuntaina jokaisella seurakuntalaisella on mahdollisuus osallistua oman aikataulunsa mukaan jumalanpalvelukseen ja seurakunnan toimintaan. Noin kerran kuussa Mikaelissa järjestettävässä SuperSunnuntaissa tapahtumia riittää koko päivän ajan. Päivän rungon luo kaksi erilaista messua. Välissä on tarjolla vaihtuvaa toimintaan oman kiinnostuksen mukaan niin lapsille, perheille ja muulle aikuisväestölle.

Hiippakuntavaltuuston mielestä erityisen arvokasta SuperSunnuntaissa on se, että seurakunta huomioi ihmisten erilaiset tarpeet ja toiveet. SuperSunnuntai edustaa seurakunnan kokoavaa toimintaa, joka on saavutettavaa ja kynnys toimintaan osallistumiseen on matala. On erityisen kiitettävää, että SuperSunnuntaissa huomioidaan myös ne seurakuntalaiset, joiden kotikieli ei ole suomi.

Arkkipooki-palkinto

Palkinto jaetaan tunnustuksena merkityksellisestä, ansiokkaasta ja innovatiivisesta työstä kirkon, hiippakunnan tai seurakuntien ja niiden jäsenten hyväksi.

Turun arkkihiippakunnan hiippakuntavaltuusto perusti vuonna 2012 kerran vuodessa jaettavan Vuoden arkkipooki -palkinnon. Palkinto on taidekäsityönä valmistettu Pooki eli tunnusmajakka. Kiertopalkinto on saajan hallussa siihen asti, kunnes uusi palkittava valitaan. Palkinnon saajalle jää muistoksi Pookin pienoismalli. Ehdotuksen palkinnon saajaksi voi esittää kuka tai mikä taho tahansa. Ehdotuksia kerätään erityisesti seurakunnista, kristillisistä järjestöistä ja muilta kirkollisilta tahoilta.

Hiippakuntavaltuusto on hiippakunnan ylin toimielin. Hiippakuntavaltuusto tukee ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa. Sen jäseninä on 14 maallikkoa ja 7 pappia. Hiippakuntavaltuuston puheenjohtajana toimii maallikkojäsen, jonka valtuusto valitsee keskuudestaan. Hiippakuntavaltuusto kokoontuu 2–4 kertaa vuodessa ja sen toimikausi on neljä vuotta.

SuperSunnuntai mikael.fi -verkkosivuilla

Arkkihiippakunnan viestintä 14.2.2023