32 vuotta joukkuepeliä seurakunnassa – kuuntele podcast

Pitkän linjan seurakuntavaikuttaja Harri Lukanderilla on takana 32 vuotta kirkkovaltuustotyöskentelyä Piikkiön pienen seurakunnan riveistä. Hänet on juuri (19.1.) valittu jatkamaan yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtajana Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä. Alkamassa on yhdeksäs vuosi tehtävässä.

kuva_jakso15_kuva simo ahtee ORIG.jpg

Uusimmassa Aulikki ja Laura Maria -podcastissa Lukander, Turun tuomiorovasti Aulikki Mäkinen ja Maarian kirkkoherra Laura Maria Latikka keskustelevat siitä, mikä luottamustoimessa motivoi ja miten luottamusta rakennetaan.

Harri Lukanderin mielestä luottamushenkilön tehtävä on antaa eikä ottaa. Antaa ja turvata toimintaedellytyksiä. Perehtyä asioihin ja pitää yllä hyvää keskustelua. Edistää perustehtävää eli katsoa isoja kiinteistöhankkeita, verotusta, rahanjakoa myös hengellisyyden näkökulmasta. Uusille luottamushenkilöille Lukander antaa ohjeen olla alusta asti utelias ja lähteä ottamaan asioista selvää. Koulutusta ja apua, tietoa ja tukea saa - ”vene on annettu mutta itse pitää soutaa”, Harri Lukander sanoo.

Luottamustoimen hoitaminen edellyttää luottamushenkilön luottamusta viranhaltijoiden ammattitaitoon ja viranhaltijoiden luottamusta siihen, että luottamushenkilö haluaa organisaation hyvää. Lukanderin mielestä luottamusta rakennetaan ”keskustelemalla asioita puhki”.

”Tämä on joukkuepeliä. Koitetaan yhdessä löytää keinoja eteenpäin.”

Viisikymppiset kirkkoherrat, Aulikki ja Laura Maria, vahvat ja selkeät naiset, joilla on mielipiteitä, käyvät suoraan ja kaihtelemattomaan keskusteluun kaksistaan tai vieraineen podcast-sarjassa Aulikki ja Laura-Maria – tält ja toispualt. Mitä on hyvä ja vastuuta kantava elämä? Miten reagoida muutoksiin? Miten rakentaa hyvää tulevaisuutta elämässä ja kirkossa?

Aulikki ja Laura Maria -podcastit löytyvät SpreakeristäSoundcloudista ja Spotifystä sekä verkkosivuilta turunseurakunnat.fi/aulikkijalauramaria. Uusia jaksoja julkaistaan joka kolmas viikko.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 20.1.2023

2023-01-20 16:01:30.0