Pyhä tila avautuu taideteosten kautta Tuomiokirkon näyttelyssä

Turun tuomiokirkossa on esillä 7.9.-20.11. Markku Hakurin ja Jan Kenneth Wecmanin taidenäyttely Matkalla – kaksi taiteilijaa kirkossa. Kahden vuoden ajan työstetyn näyttelyn teokset on suunniteltu varta vasten Tuomiokirkkoon.
Markku_Hakuri_votiivilaivat_rajattu_nettiin_THUMB.jpg

- Tila on äärettömän tärkeä asia. Kun tila vaihtuu, myös ihmisen ajattelutapa muuttuu. Tuomiokirkko on paikka, jossa mennyt ja nykyisyys kohtaavat, jossa ihmisen tarina muotoutuu osaksi suurta kertomusta, tarinaa syntymästä ja kuolemasta, rakkaudesta ja vihasta, sodasta ja rauhasta. Toisaalta pyhä tila voi olla muuallakin kuin kirkossa, Markku Hakuri pohtii.

- Perinteisesti taidegallerioissa on pyritty pelkistettyyn tilaan, jossa mikään ei häiritse tai tuo lisä-ärsykkeitä. Näyttelytilana Tuomiokirkko on aivan toisenlainen. Sen näkyvä tila ja historia ovat täynnä merkityksiä, Jan Kenneth Weckman kuvailee näyttelytilan haasteita.

Näyttelyä innoittivat paitsi inspiroiva tila, myös molempien taiteilijoiden mielenkiinto maailmankaikkeuden ja olemassaolon perimmäisiin kysymyksiin. Näyttelyä edeltävissä pitkissä keskusteluissa on sivuttu niin kuoleman jälkeistä elämää kuin pyhyyden olemustakin.

Markku Hakurin kierrätysmateriaaleista valmistamassa Matkalla-Voyage -teoksesta voi löytää muistumia kirkkojen votiivilaivoista, mutta sen laivasto ei ole pysähtynyt menneisyyteen. Hakurin teos on esillä Kijkin kappelissa ja Tavastin kuorissa.

Jan Kenneth Weckmanin lähes kuuden neliömetrin kokoinen öljymaalaus Aarrekartta pohjautuu keskusteluihin, joita taiteilija kävi reformaatiosta tuomiorovasti Heimo Rinteen kanssa. Epäoleellisen pyyhkiytyessä teokseen jäi lopulta vain kaksi sanaa eli alfa ja omega, alku ja loppu. Weckmanin teos on esillä Tigerstedt-Wallenstiernan kappelissa.

Vaikka taiteilijat ovat tunteneet toisensa puolen vuosisadan ajan, tämä on heidän ensimmäinen yhteisnäyttelynsä.

Näyttely on avoinna päivittäin klo 9-18. Vapaa pääsy.

(Seurakuntayhtymän viestintä 1.9.2016 / MS)

2016-09-01 10:52:00.0