Loppiaisena messuun

Loppiaisena siirrytään joulunpyhistä arkeen. Kirkkovuodessa loppiainen on Itämaan tietäjien pyhä. Tule messuun tai laulamaan joululauluja!

Seimi (1).jpg

Itämaan tietäjät toivat Jeesus-lapselle lahjaksi kultaa, suitsuketta ja mirhaa.

Perjantaina vietämme loppiaista, jolloin Raamatun mukaan kolme kuningasta, kolme tietäjää, saapui tähden johdattamana kumartamaan seimessä uinuvaa Jeesus-lasta.

Loppiaisena siirrytään joulunpyhistä arkeen. Kirkkovuodessa loppiainen on itämaan tietäjien pyhä.

Loppiainen on kristittyjen vanhimpia juhlia, jopa joulua vanhempi. Loppiaisen evankeliumiteksti kertoo kaukaa itäisiltä maista vaeltaneista viisaista ja arvostetuista tietäjistä, jotka tulivat katsomaan Jeesus-lasta. He toivat mukanaan kalliita lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa.

Jeesus itse oli syntynyt köyhänä matkalaisena tallissa, mutta hän sai kalliita lahjoja. Jeesusta tulivat tervehtimään niin köyhät ja oppimattomat paimenet kuin tietäjät tai kuninkaat vierailta mailta. Kristus on valo kaikille maailman kansoille ja kaikenlaisille ihmisille.

Loppiainen viittaa nimellään jouluajan loppumiseen. KirkkovuosikalenterissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä loppiaisen jälkeiset pyhät kuuluvat vielä joulujaksoon, joka päättyy vasta pääsiäisjakson alkaessa. Loppiaista vietetään 6. tammikuuta.

Mitäkö tehdä loppiaisena? Lähde Turun ja Kaarinan kirkkoihin loppiaisen messuun. Katso tästä sinulle sopiva tilaisuus: Loppiainen Turun ja Kaarinan seurakunnissa - Turun ja Kaarinan seurakunnat (turunseurakunnat.fi)

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 5.1.2023 / PH)

Thu Jan 05 18:56:00 EET 2023