Happihypylle Turun hautausmaalle

Turun hautausmaalle kannattaa lähteä liikkeelle joulunpyhinä tai joulun ja uudenvuoden välipäivinä. Hautakartta.fi -palveluun on lisätty nyt kaikkiaan yksitoista teemallista kierrosta, jotka toimivat myös mobiililaitteilla, kuten kännykällä.

Hautakarttaohjelma 2022.jpg

Hautakartta.fi -ohjelma toimii niin tietokoneella kuin mobiililaitteilla. Uutena palveluna ohjelmassa on teemareittejä. Kuva Timo Jakonen.

Teemareiteistä löytyvät kierrokset eri alojen kiinnostavista henkilöistä, joiden leposija on Turun hautausmaalla. Hautoja ja muistomerkkejä hakiessa kertyy samalla kuin huomaamatta askelia ja kilometrejä, onhan hautausmaa kooltaan noin 60 hehtaaria. Paras aika liikkua hautausmaalla näin talvella on mennä päiväsaikaan, jolloin kohteet on helpompi löytää.

Kuka olikaan Robert Ekman, joka on maalannut Turun tuomiokirkon pääkuorin freskot? Monet tietävät Rafael Paasion, mutta tunnetaanko Nils Robert af Ursin, jonka mukaan Turun Ursininkatu on saanut nimensä? Paavo Nurmi on maailmankuulu, mutta ketkä muut olympiavoittajat lepäävät Skarppakullan mullissa? Teemakierroksista selviää myös, kuka oli ensimmäinen Turun hautausmaalle haudattu vainaja.

Reiteissä kerrotaan arkkitehdeistä, taiteilijoista, poliitikoista, kirkollisista henkilöistä, kirjailijoista ja runoilijoista, urheilijoista, koulutukseen ja sivistykseen liittyvistä henkilöistä sekä puolustusvoimissa palvelleista. Oman yhteisen reittinsä ovat saaneet myös näyttelijät, muusikot ja säveltäjät kuin myös liike-elämän ja talouden edustajat. Vieläpä Turussa asuneista persoonista ja heidän tarinoistaan löytyy oma reittinsä.

Taustat ovat selvittäneet ja tekstit laatineet projektityöntekijä, opiskelija Neea Koskela, suunnitteluhortonomi Heidi Grannas ja hautaustoimen päällikkö Pekka Sorri. Ideoita kohteiksi saatiin myös yksityishenkilöiltä ja asiantuntijaryhmältä, johon kuuluivat kulttuurihistorian professori Hannu Salmi, toimittaja Ann-Mari Rannikko ja kirkkoherra Jouni Lehikoinen

Itse hautakartta toimii monella kielellä, mutta teemakierrokset ovat toistaiseksi suomenkielisiä. Viime keväänä avatussa hautakartta.fi -palvelussa ovat mukana kaikki Turun ja Kaarinan yhdeksän hautausmaata. Haettavana on noin 107 000 vainajan haudan sijainti. Kartta päivitetään noin kuukauden välein. Palvelun tekniikasta vastaa Geometrix Oy.

Palvelu ei löydä hautaa, mikäli haudan hallinta-aika on päättynyt (hautakivi voi olla paikallaan, mutta haudan tietoja ei voida luovuttaa tämän palvelun kautta), vainaja on kuollut ennen vuotta 1900 tai vainaja ei ole hautakartan tietokannassa, koska hänet on esimerkiksi haudattu aivan hiljattain.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 20.12.2022 / PH)

2022-12-20 16:19:00.0