Muualle haudattua voi muistaa joka hautausmaalla Turussa ja Kaarinassa

Jos rakkaan ihmisen hauta sijaitsee pitkän matkan päässä mutta tahtoisi silti muistaa häntä kynttilällä hautausmaalla, kynttilän voi tuoda muualle haudattujen muistopaikalle. Niitä on kaikilla Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän hautausmailla.

kynttilöitä muistolehdossa kuva minna vesanto NELIÖ.jpg

Maarian kirkkomaalla muistopaikka on pystytetty pääportin oikealle puolelle ja Maarian keskisellä hautausmaalla kappelin läheisyyteen. Katariinan hautausmaalla muistokivi ja Paattisilla maahan upotettu risti ovat sankarihautojen vieressä. Kärsämäen hautausmaalla muistopaikka löytyy muistolehdon ja kappelin välistä. Kakskerrassa muistopaikka on pääportilta vasemmalle ja Kuusiston hautausmaalla muistopaikaksi pystytetty valurautaristi on kirkon pääsisäänkäynnin edessä. Piikkiössä muistopaikka on kalliotasanne kellotapulin puolella kirkkoa.

Turun hautausmaalla muistopaikkana palvelee Menneitten sukupolvien muistomerkki pienellä aukiolla Vanhan hautausmaan keskellä. Kynttilöitä on tullut tavaksi viedä myös muistolehtoon Uudenmaantien puolella tai Ylösnousemuskappelin alapuolella olevalle kallioseinämälle.

Muistopaikoille saattaa kerääntyä paljon kynttilöitä. Onkin tärkeää huolehtia, että kynttilää ei sijoita aivan toisen kynttilän viereen. Liian lähellä toisiaan kynttilät saattavat roihahtaa palamaan yhdessä.

Hautausmailla on valaistus joulunpyhinä klo 7-24.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 19.12.2022

Mon Dec 19 15:24:32 EET 2022