Joulun juhlaa kirkoissa aatosta tapaninpäivään

Joulunpyhien kauniit ja tunnelmalliset kirkot kutsuvat taas juhlimaan suurta Vapahtajan syntymäjuhlaa yhdessä. Joulun iloisen harrasta tunnelmaa koetaan kymmenissä tapahtumissa Turun ja Kaarinan kirkoissa, kappeleissa ja seurakuntakodeilla jouluaatosta tapaninpäivään.

joulukirkko_kuusenkoriste_kuva_timo_jakonen.jpg

Aattoiltapäivän mittaan kirkoissa juhlitaan joulua yli 20 aattohartaudessa klo 11 ja 17.30 välillä. Ennen joulurauhanjulistusta Turun tuomiokirkossa alkaa ruotsinkielinen Musikandakt klo 11. Arkkipiispan jouluhartaudessa Tuomiokirkossa klo 16 on mukana arkkipiispa Tapio Luoma – koska Tuomiokirkkoon kerääntyy silloin paljon jouluista kirkkokansaa, hartauteen voi osallistua suorana myös verkossa virtuaalikirkko.fi. Tarkemmat tiedot aattohartauksien ajoista ja paikoista saa muun muassa seurakuntien joulusivuilta osoitteessa turunseurakunnat.fi/joulu.

Maarian kirkkomaalla tai Katariinan hautausmaalla käydessä voi viivähtää jouluseimen äärellä Maarian pappilan pihapiirissä klo 10-18 tai Pyhän Katariinan kirkon punaisessa aitassa klo 11-16.30. Maarian pappilan puutarhassa kulkee myös Itämaan tietäjien polku.

Joulu joululta suositumpia jouluyön messuja pidetään tänä vuonna kuudessa kirkossa Turussa ja Kaarinassa: Maarian kirkossa ja Tuomiokirkossa klo 22, Pyhän Katariinan kirkossa, Piikkiön kirkossa ja Martinkirkossa klo 23. Mikaelinkirkossa lauletaan jouluyön kauneimpia joululauluja klo 22. Jouluyön hartaus Kuusiston kirkossa alkaa klo 22.

Jouluaamun tunnelmaa voi 25.12. kokea joulukirkossa Kuusiston kirkossa ja Tuomiokirkossa klo 7, Kakskerran, Martin-, Mikaelin-, Paattisten, Piikkiön ja Maarian kirkoissa klo 8 ja Henrikin- ja Kaarinan kirkossa klo 9. Jouluaamu jatkuu joulukirkoilla Runosmäen seurakuntatalossa, Uittamon seurakuntakodilla, Turun linnan kirkossa ja Pyhän Katariinan kirkossa klo 10. Varissuon kirkossa ja Kärsämäen kappelissa joulukirkko alkaa klo 12 ja Suikkilan seurakuntakodissa klo 13.

Kauneimmat joululaulut -messu Tuomiokirkossa joulupäivänä klo 10 striimataan virtuaalikirkko.fi:ssä. Henrikinkirkossa lauletaan joululauluja joulupäivänä klo 16. Joulupäivän iltana Turun tuomiokirkossa järjestetään perinteiset jouluyön musiikit suomeksi klo 21 ja ruotsiksi klo 23.

Tapaninpäivän iltaa vietetään joululaulukirkoissa Kaarinan kirkossa klo 17, Piikkiön kirkossa klo 18 ja Martinkirkossa klo 18. Tuomiokirkon Tarkk’ampujan kappelissa tapaninpäivän joululauluvisailu alkaa klo 15.

Kaikki joulunpyhien tilaisuudet löytyvät seurakuntien verkkosivuilta www.turunseurakunnat.fi/joulu

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 16.12.2022

2022-12-16 13:14:00.0