Katariinan tuhkahautalehto vihittiin käyttöön

Katariinan hautausmaalle on avautunut uusi moderni tuhkahauta-alue. Katariinan tuhkahautalehto on tiettävästi Suomen ensimmäinen tuhkahauta-alue. Malli siihen on saatu Ruotsista. Tämä hautaustyyppi mahdollistaa omaisille huolettomat, hyvin pienet, mutta kauniit sukuhaudat.

katariinan tuhkahautalehto ja leena kairavuo kuva timo jakonen (1).jpg

”Hautausmaa on paikka, johon tullaan kiittämään rakkaudesta. Se on paikka, johon tullaan itkemään kuoleman surua, johon tullaan kysymään miksi-kysymyksiä ja puhumaan hänelle, joka on jo mennyt edeltä.” Näin kuvasi Katariinan kirkkoherra Leena Kairavuo vihkiessään käyttöön tuhkahautalehdon Katariinan pappilan rinteessä Pyhän Katariinan kirkon vieressä. Muutaman kymmenen osallistujan pieni ja kaunis vihkimistilaisuus pidettiin keskiviikkona 14. joulukuuta.

Tuhkahauta-alueella vainajan tuhka lasketaan ilman uurnaa 40 cm x 40 cm kokoiseen hautapaikkaan. Yhteen hautapaikkaan voidaan haudata neljä vainajaa. Aluetta täydennetään myöhemmin niin, että hautojen kokonaismääräksi tulee 500.

Katariinan hautausmaalle vihittävällä alueella on 92 hautapaikkaa, joten yhteensä tilaa on 368 vainajalle. Haudoilla on valmiina muistomerkkikivi. Siihen omaiset hankkivat haudan muistolaatan nimikaiverruksineen. Hautaukset uudelle alueelle tehdään ilman uurnaa toukokuusta joulukuuhun.
Uudenlaisen pienen hautapaikan hinta on edullinen, vaikka se sisältää haudan hoidon ja muistomerkin. Kun hauta lunastetaan, sisältyy hintaan aina hoito koko hallinta-ajalle, joka on 25 vuotta. Haudan lunastushinta 25 vuodeksi on Turussa tai Kaarinassa kirjoilla olleiden vainajien osalta 600 euroa ja muualla kuollessaan asuneille 900 euroa.

Alue liittyy saumattomasti vuonna 1993 käyttöön otettuun Katariinan muistolehtoon. Marraskuussa valmistuneen muistolehdon laajennuksen ja tuhkahautalehdon ensimmäisen vaiheen pinta-ala on noin 1100 neliömetriä. Aluetta voidaan tulevaisuudessa laajentaa. Sen on suunnitellut Viherteema Oy Jyväskylästä.

Tuhkahautojen vieressä sijaitsevaan muistolehtoon on noussut kolme pylvään muotoista nimikiveä. Muistolehtoon vainajat haudataan lähellä sijaitsevalle nurmialueelle ilman uurnaa. Muisto- ja tuhkahautalehdolle varatulla alueella on tilaa kaikkiaan yhdeksälle uudelle, pylvään muotoiselle muistolehdon nimikivelle, joihin mahtuvat yhteensä 1620 vainajan tiedot.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 14.12.2022. Kuva Timo Jakonen.

Wed Dec 14 15:38:00 EET 2022