Astu seimen äärelle joulun sanomaa ihmettelemään

Seimiasetelmat kuuluvat kristilliseen joulukuvastoon ja joulun aikaan niitä onkin useita nähtävillä Turun ja Kaarinan kirkoissa ja pappiloilla

Maarian-pappilan-seimi-lukkari.jpg

Yksi Turun seudun suurimmista seimistä löytyy Maarian pappilan pihapiiristä. Pappilan aittarakennukseen on rakennettu perinteinen, lähes oikeiden ihmisten kokoisista nukeista koostuva seimiasetelma, joka on auki yleisölle loppiaiseen 6.1. asti. Pappilan seimi on auki päivittäin klo 10–18. Seimen lisäksi Maarian pappilan puutarhassa kulkee Itämaan tietäjien polku, jolla voi hiljentyä joulun ihmeen äärelle opastaulujen avulla. Itämaan tietäjien polkuun voi tutustu mihin aikaan päivästä tahansa.

Muita suurehkoja seimiä löytyy mm. Kaarinan ja Katariinan kirkoilta. Kaarinan kirkon pihalla on loppiaiseen asti esillä ”Pohjolan seimi” -teemainen seimiasetelma ja Katariinan kirkon punaisessa aitassa on nähtävillä perinteinen seimi suurine nukkeineen ja eläimineen jouluaattona 24.12. klo 11–16.30.

Tuomiokirkossa on joulun aikana viisi seimiasetelmaa, joita pienet ja suuret kirkossakävijät voivat etsiä. Seimiasetelmista kolme – perhekerhojen ja päiväkotiryhmien lasten askarteluista koottu seimi, partiolaisten rakentama seimi ja tiettävästi Suomen vanhin seimi, vuodelta 1825 oleva, mehiläisvahasta tehty Kakskerran seimi – ovat nähtävillä loppiaiseen asti. Edellä mainittujen lisäksi ympäri vuoden kirkosta löytyvät seimifresko ja taiteilija Kauko Nissilän teos Pieni kirkko, jossa on kuvattu eläimet Jeesus-lapsen ympärillä Pohjantähden loisteessa kylpevässä tallissa.

Myös ainakin Henrikin-, Mikaelin-, Piikkiön ja Varissuon kirkkojen kirkkosaleista sekä ruotsalaisen seurakunnan Aureliasta löytyy seimi ihasteltavaksi. Henrikinkirkossa on lisäksi eteisessä seimi, jolla lapset voivat leikkiä.

Joulun tarina tutuksi teemakierroksilla

Piikkiön kirkossa järjestetään 19. ja 20. joulukuuta lapsille ja perheille Matka jouluun -teemakierroksia. Kierroksilla tutustutaan ohjatusti joulun tarinaan neljän kuvaelma-alttarin kautta. Mitä enkeli kertoi Marialle? Miksi lähdettiin matkalle Betlehemiin? Miksi paimenet säikähtivät? Entä mitä ihmettä tallissa tapahtui?

Omalle ryhmälleen tai perheelleen voi varata oman noin 15 minuuttia kestävän matkan jouluun 15.12. mennessä numerosta p. 040 341 772. Kierroksia järjestetään 19. ja 20.12. klo 9–12 sekä 16–18 välillä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 9.12.2022 / AH)

Fri Dec 09 08:00:00 EET 2022