Turun ja Kaarinan yhteinen kirkkovaltuusto nuortui ja vihertyi

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän yhteisestä kirkkovaltuustosta vaihtui 57 prosenttia ja samalla kirkkovaltuutettujen keski-ikä laski 56 vuodesta 49 vuoteen. Vihreä kirkko -ehdokaslista nousi valtuustoon ensimmäistä kertaa ja kerralla neljän jäsenen voimin.

Maarian kirkossa äänestettiin ahkerasti, netti.jpg

Maarian kirkossa äänestettiin sunnuntaina ahkerasti. Kuva Timo Jakonen.

Uusista kirkkovaltuutetuista kuusi on alle 30-vuotiaita. Naisia uusista kirkkovaltuutetuista on 31 ja miehiä 20. Yhteisessä kirkkovaltuustossa on 51 jäsentä.

Äänestysprosentti näissä vaaleissa oli 10,4, kun se neljä vuotta sitten oli 10,9. Pudotusta on 0,5 prosenttiyksikköä. Vuonna 2018 Turun ja Kaarinan seurakuntavaaleissa äänesti 13.369 ja tänä vuonna 12.644 äänioikeutettua.

Partiotyön Ystävien ehdokaslista voitti vaalit. Listalta 16 ehdokasta valittiin yhteiseen kirkkovaltuustoon. Yhteinen kirkkomme oli kakkosena 14:llä valtuutetulla, ja Vihreä kirkko sai neljä ehdokasta läpi valtuustoon. Sinisellä polulla -ehdokaslistalla on seitsemän jäsentä ja Kaarinan Kokoomuksella ja sitoutumattomilla yksi jäsen uudessa kirkkovaltuustossa. Sosialidemokraattinen ja sitoutumaton seurakuntaväki sai uuteen valtuustoon viisi jäsentä, Liv och gemenskap i församlingen kolme jäsentä ja Församlingen närä dig yhden jäsenen.

Uusista valtuutetuista kaksi on 18-vuotiasta lukiolaista: Samuel Oliveros De Nordenflicht, joka oli ehdolla Katariinanseurakunnan Sosialidemokraattisen ja sitoutumattoman seurakuntaväen ehdokaslistalla ja Filip Schauman, joka oli ehdolla Åbo svenska församlingin Liv och gemenskap i församlingen -listalla. Kaarinan seurakunnasta läpi valtuustoon meni Kokoomuksen ehdokas, 19-vuotias opiskelija Rasmus Hakala.
Eniten ääniä, 255 ääntä, sai jälleen Åbo svenska församlingin Siv Sandberg (Liv och gemenskap i församlingen) ja saman seurakunnan Ulla Achrén 163 ääntä ((Församlingen Nära dig). Kolmanneksi suurimman äänimäärän, 153 ääntä, nappasi Seppo Muurinen (Yhteinen kirkkomme) Martinseurakunnasta ja neljänneksi eniten Mikko Laurén (Sinisellä polulla) Maarian seurakunnasta. Piskuisesta Paattisten seurakunnasta annettiin 254 ääntä ja äänestäneistä 137 äänesti Mimmi Ruususta (Yhteinen kirkkomme). Isoja äänimääriä saivat myös Partiotyön Ystäviä edustavat Harri Lukander Piikkiön seurakunnasta ja Helmi-Riitta Toivari Tuomiokirkkoseurakunnasta.

Henkilömuutoksia tuli esimerkiksi Katariinanseurakunnassa, jossa Sosialidemokraattisen ja sitoutumattoman seurakuntaväen ehdokaslistalla ollut Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mikael Maaskola ei päässyt läpi yhteiseen kirkkovaltuustoon. Taas Kaarinan seurakunnassa Yhteinen kirkkomme -ehdokaslistalla kirkkovaltuustoon nousi rovasti Ismo Seivästö, kun hänen puolisonsa, lääkäri Anne Seivästö edustaa Kaarinan seurakuntaneuvostossa.

Seurakuntavaalien tulokset näet täältä

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 21.11.2022 / PH)

Mon Nov 21 02:09:00 EET 2022