Seurakuntien joulukalenteria kuvittaa toivon kyyhky

Joulukalenteri tipahtaa postiluukuista Turun ja Kaarinan seurakuntalaisten koteihin adventin alla. Odotettua joulukalenteria kuvittaa tänä vuonna kyyhky, joka kantaa nokassaan joulukuusen oksaa.

Kalenteri 2022, netti.jpg

Toivon kyyhky ja joulukuusi koristavat tämänvuotisen joulukalenterin kantta.

Turun ja Kaarinan seurakunnat toimittavat toista kertaa omien seurakuntiensa jäsentalouksiin perinteisen luukkukalenterin. Painos on 88 000 kappaletta. Kalenterien jakelu on alkanut.

Tämän vuoden joulukalenterin ilmeen loihti kuvittaja ja Papu Designistä tunnettu kuosisuunnittelija Hanna-Riikka Heikkilä

– On ihana ele kirkolta tehdä tällainen kuukauden mittainen lahja, joka sallii ihmiselle joka päivä pienen hetken pysähtyä oman elämän äärelle.
– Halusin tehdä kalenterin ilmeestä rauhallisen ja pelkistetyn, sillä joulun aika on muuten niin ruuhkaista ja täynnä paineita. Toivottavasti kalenteri auttaisi pysähtymään hetkeksi kaikkein tärkeimpien asioiden äärelle.

Rauhan viesti

Kalenterin kirjoittajana toimi viime vuodesta tuttu kirjailija ja somevaikuttaja Karoliina Pentikäinen. Hän kirjoitti luukkujen tekstit kevään ja kesään aikana. Kalenteria alettiin tehdä juuri, kun sota Ukrainassa oli puhjennut.
Pentikäinen halusi tuoda kalenteriin pyhyyttä ja voimaa, jota ei arjen keskellä helposti huomaa. Etsittiin yhtä aikaa läsnäoloa ja pysähtymistä, mutta samalla arkisia ajatuksia.
– Ei uskonnollisuuden tarvitse olla kummoista. Kaikkein pyhimmät hetket ovat niitä ihan tavallisia hetkiä.

Odotettu lahja joulun odotukseen

Turun ja Kaarinan seurakunnat ovat toista kertaa mukana pääkaupunkiseudun joulukalenterihankkeessa. Kalenteri on suunnattu ensisijaisesti aikuisille, mutta sopii myös perheen pienille.
Joulukalenteri keräsi viime vuonna runsaasti palautetta, josta pääosa oli positiivista. Kalenteria kiitettiin armollisuudesta, toiveikkuudesta, arkisesta ja ihmisläheisestä kielestä, ilosta ja huumorista. Etenkin ihmiset, joiden suhde kirkkoon oli etäisempi, kokivat kalenterin puhuttelevana. Kalenteri loi myös yhteisöllisyyttä. Luukkuja avattiin yhdessä perheen kesken, päiväkodeissa, palvelutaloissa ja sosiaalisessa mediassa.

Ruotsinkielisen kalenterin tekstit kirjoitti kirjailija ja sairaalapastori Katarina Gäddnäs. Helsingin, Espoon ja Vantaan sekä Turun ja Kaarinan seurakuntien lisäksi Keravan, Kouvolan, Kirkkonummen, Seinäjoen ja Tampereen seurakunnat antavat joulukalenterin lahjaksi jäsenilleen.

(Pääkaupunkiseudun ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymien viestintä 17.11.2022 / PH)

2022-11-17 19:39:53.0