Pallivahan kirkossa vakavia kosteusvaurioita

Turun Pallivahan kirkon vaurioiden laajuus on yllättänyt. Peruskorjaus tulee olemaan paljon laajempi kuin oli osattu aavistaa.

Pallivahan kirkko, netti.jpg

Tähän mennessä havaittujen virheiden peruskorjaus tulee arvion mukaan maksamaan noin kaksi miljoonaa euroa. Rakennusta on peruskorjattu vuodesta 2012 lähtien.

Torstaina 25.8. kokoontunut Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto päätti anoa kirkkovaltuustolta 60 000 euroa rakennuksen tarkempaa tutkimista varten. Valtuusto kokoontuu syyskuun lopulla.

Viime talvena tehdyissä sisäilmatutkimuksissa seurakuntakeskuksessa huomattiin vakavia puutteita. Ilmanvaihdon mukana huonetiloihin kulkeutuu mineraalivillakuituja ja kellariosan seinien alaosissa on kosteusvaurioita.

Kiinteistöjohtaja Seppo Kosolan mukaan kesällä seinien vierustoja avattiin ja kävi ilmi, ettei kellarin seinissä ole lainkaan kosteuseristystä, maa-aines seinän vieressä ei ole vettä läpäisevää ja salaojat eivät ole oikeassa korkeudessa. Samalla selvisi, että betonilattia ja seinän alaosat olivat kosteita ja lämmöneristeenä käytetyssä mineraalivillassa oli mikrobikasvustoja.

Kirkon rakentamisen aikaan oli tapana käyttää välipohjassa betonikanaaleja, joissa kulkee lämpö- ja ilmanvaihtoputkia. Niihin oli sen tavan mukaan jätetty muottina käytetyt laudat, jotka olivat nyt huonossa kunnossa.

Pallivahan kirkko on pois käytöstä ainakin kuluvan vuoden loppuun ja mahdollisesti vielä vuoden 2017. Pallivaha on Turun Maarian seurakunnan toinen kirkko. Arkkitehti Pekka Pitkäsen suunnittelema moderni tiili- ja betonirakenteinen ja paljon käytössä oleva seurakuntakeskus on vuodelta 1968.

Kuva Timo Jakonen

(Seurakuntayhtymän viestintä 25.8.2016 / PH)

Thu Aug 25 21:12:00 EEST 2016