Turussa ja Kaarinassa äänesti ennakkoon 8.268 - vaalipäivänä sunnuntaina 20.11. voi vielä äänestää

Ennakkoon Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä äänesti seurakuntavaaleissa yhteensä 8.268 henkilöä. Äänestysprosentti on ennen varsinaista vaalipäivää 6,8 prosenttia.

Ennakkoäänestys Itäharjun Prismassa 2022, kuva Timo Jakonen, netti.jpg

Itäharjun Prismassa äänestivät ennakkoon Veikko ja Marja-Leena Laakso. Vaalitoimitsijoina työskentelivät Tuomas Ahola ja Christina Vallius. Kuva Timo Jakonen

Viime seurakuntavaaleissa 2018 ennakkoon äänesti 8.975 henkilöä. Ääniä siis annettiin 707 enemmän kuin nyt. Äänioikeutettuja oli vuonna 2018 yhteensä 123.153, jolloin ennakkoäänestysprosentti oli 7,2 prosenttia. Äänioikeutettujen määrä on neljässä vuodessa laskenut 1.925 henkilöä. Näissä vaaleissa äänioikeutettuja on 121.228.

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys päättyi lauantaina. Äänestysaikaa oli viisi päivää, 8.‒12. marraskuuta. Äänestyspaikkoja oli Turussa ja Kaarinassa 36 ja seurakuntavaaleissa on ehdokkaina 357 henkilöä. Seurakuntayhtymässä äänestetään ehdokkaita sekä seurakuntaneuvostoihin että yhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Varsinainen vaalipäivä on ensi viikon sunnuntaina, 20. marraskuuta. Silloin äänestetään oman seurakunnan äänestyspaikassa. Turussa ja Kaarinassa äänestetään vaalipäivänä 20.11. klo 11‒20 seurakuntien pääkirkoissa, eli Henrikinkirkossa, Kaarinan kirkossa, Katariinankirkossa, Maarian kirkossa, Martinkirkossa, Mikaelinkirkossa, Paattisten kirkossa, Piikkiön kirkossa ja Turun tuomiokirkossa. Åbo svenska församlingin jäsenet äänestävät seurakuntatalossaan Aureliassa.

Ennakkoäänestyspaikoista vilkkaimpia olivat Citymarketit Länsikeskuksessa ja Kupittaalla, Itäharjun ja Tampereentien Prismat ja S-Supermarket Katariina Kaarinassa sekä Turun kaupunginkirjasto. Pienissäkin äänestyspaikoissa, kuten oppilaitoksissa, palvelutaloissa ja Turun vankilassa äänestettiin aktiivisesti. Seurakuntien työntekijöiden lisäksi 30 vaalitoimitsijaa palveli äänestäjiä.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 12.11.2022 / PH)

Sat Nov 12 20:38:00 EET 2022