Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa tiistaina 8.11.

Seurakuntavaalit alkavat tiistaina 8. marraskuuta ennakkoäänestyksellä kauppakeskuksissa, marketeissa, oppilaitoksissa ja kaupunginkirjastossa. Turussa ja Kaarinassa äänestyspaikkoja on 36 ja ehdokkaita 357.
Suurimmat äänestyspaikat ovat avoinna tiistaista lauantaihin 8.‒12. marraskuuta klo 11‒18. Jos täytät 16 vuotta 20.11. mennessä, voit äänestää missä tahansa ennakkoäänestyspisteessä. Ota kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan.

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys, kuva Marjo Kiljunen_ Kirkkohallitus.jpg

Seurakuntayhtymissä äänestetään ehdokasta sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon (valkoinen äänestyslippu) että omaan seurakuntaneuvostoon (oranssi äänestyslippu). Kuva Marjo Kiljunen/Kirkon mediapankki

Vaaleissa valitaan päättäjät seuraavalle nelivuotiskaudelle 2023‒26 Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon ja kymmenen seurakunnan seurakuntaneuvostoihin. Nyt valittavat luottamushenkilöt voivat vaikuttaa koko kirkon tulevaisuuteen, sillä he valitsevat jäsenet myös seuraavaan "kirkon parlamenttiin", kirkolliskokoukseen.

Kirkkovaltuustoon äänestetään valkoisella äänestyslipulla ja ehdokas valitaan valkoisesta ehdokaslistojen yhdistelmästä. Oranssilla lipulla äänestetään ehdokasta seurakuntaneuvostoon ja ehdokaslistojen yhdistelmänkin väri on oranssi. Jos haluaa äänestää samaa ehdokasta molempiin luottamuselimiin, kannattaa olla tarkkana, sillä samalla ehdokkaalla on eri numero seurakuntaneuvoston vaalissa ja kirkkovaltuuston vaalissa.

Turussa ja Kaarinassa on perinteisesti vahva Partiotyön Ystävien ehdokaslista. Tänä vuonna Yhteinen kirkkomme -lista keräsi eniten ehdokkaita. Suuri ehdokasmäärä on myös Sinisellä polulla ja Kokoomuksella. Sosialidemokraateilla on lista kahdeksassa ja Vihreällä kirkolla seitsemässä seurakunnassa. Åbo svenska församling tuo äänestäjälle Församlingen nära dig ja Liv och gemenskap i församlingen -vaihtoehdot ja yhden ehdokkaan Gröna kyrkan -listan. Niin Yhteinen kirkkomme kuin Sinisellä polulla muodostuvat osin eri poliittisia näkemyksiä kannattavista henkilöistä. Hyvä keino löytää oma ehdokas on vastata vaalikoneen kysymyksiin.

Seurakuntavaaleissa 357 ehdokasta on ehdolla oman seurakuntansa seurakuntaneuvostoon ja heistä 325 hakee myös Turun ja Kaarinan seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon. Äänestysprosentti Turussa ja Kaarinassa jäi viime vaaleissa 10,9 prosenttiin.

Varsinaisena vaalipäivänä 20.11. voi äänestää ainoastaan oman seurakunnan äänestyspaikassa. Suomenkielisissä seurakunnissa äänestetään silloin seurakunnan pääkirkossa. Åbo svenska församlingin jäsenet äänestävät 20.11. Aurelian seurakuntatalossa Aurakadulla.

Yhteinen kirkkovaltuusto on yhtymän johtava päätöksentekoelin. Se päättää seurakuntayhtymän talousarviosta, kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja suurimmista avustuksista. Kirkkovaltuusto jakaa seurakuntatyöhön käytettävät varat seurakuntien kesken. Seurakuntaneuvostot päättävät omien seurakuntiensa toiminnasta, valitsevat seurakunnan työntekijät ja päättävät toiminnan painopisteistä kuten hengellisen työn suuntaviivoista, lasten, nuorten ja perheiden toiminnasta ja avustustyöstä.

Ennakkoäänestysviikolla Kaarinan seurakunnassa kiertävät vaalivankkurit, ohjelmassa on poniratsastusta, onnenpyörä, kynttilöitä jaossa ja kuoro esiintyy marketin pihassa. Kirkkokoira Muksis ilahduttaa lapsia.

Katso lisää vaaleista

Tästä pääset vaalikoneeseen

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 7.11.2022 / PH)

Mon Nov 07 14:20:00 EET 2022