Tuomiokirkkoseurakunnan vaalipaneelissa pohditaan arvoja ja tulevaisuutta

Turun tuomiokirkkoseurakunta järjestää perjantaina pe 4.11. vaalipaneelin, jossa ääneen pääsevät edustajat kaikilta seurakunnassa ehdokkaita asettaneilta ehdokaslistoilta. Vaalipaneeli alkaa klo 17 seurakuntien toimitalon juhlasalissa osoitteessa Eerikinkatu 3.

Näkymä Turun yli illalla Turun tuomiokirkon tornista kuvattuna. Kuva Mikael Grönroos

Kuva: Mikael Grönroos

Vaalipaneelissa keskustellaan mm. siitä, mitä eroa on eri ehdokaslistoilla seurakuntavaaleissa, minkälaisilla arvoilla ehdokaslistoja on lähdetty tekemään ja mitkä asiat yhdistävät listoilla olevia ehdokkaita. Paneelissa sivutaan myös Tuomiokirkkoseurakunnan tulevan valtuustokauden 2023–2026 yhtä suurinta kysymystä, Turun tuomiokirkon peruskorjausta.

Keskustelemassa ovat Tom Linkinen Vihreä kirkko -ehdokaslistalta, Lauri Palmunen Yhteinen kirkkomme -listalta, Helmi-Riitta Toivari Partiotyön ystävät -listalta, Maija Palonheimo Sinisellä polulla -listalta ja Heikki Palmu Sosiaalidemokraattisen ja sitoutumattoman seurakuntaväen ehdokaslistalta. Keskustelua johtaa seurakunnan pastori Miika Ahola.

Kysymykset ehdokkaiden ja listojen arvoista ovat keskustelua luotsaavan Aholan mielestä keskeisiä tämän vuoden ja tulevaisuuden vaaleissa:

- Seurakunnat ja niiden luottamushenkilöt joutuvat yhä enenevässä määrin pohtimaan seurakuntien tekemän työn strategisia painopisteitä – sitä, mihin resurssit riittävät, mitä toimintaa jatketaan ja mistä luovutaan. Resurssien pienentyessä luottamushenkilöt joutuvat tekemään arvovalintoja, joissa vastakkain on hyviä ja tärkeitä asioita, Ahola toteaa.

Seurakuntavaalit käydään Turussa ja Kaarinassa marraskuun aikana. Ennakkoäänestys alkaa tiistina 8.11. ja päättyy lauantaina 12.11. Ennakkoäänestyspisteitä löytyy runsaasti ympäri Turkua ja Kaarinaa. Varsinainen äänestyspäivä on sunnuntaina 20.11., jolloin äänestää voi oman seurakunnan pääkirkossa (pl. Åbo svenska församling, jossa äänestetään Aureliassa). Turussa ja Kaarinassa seurakuntavaaleissa äänestetään sekä seurakunnille omat seurakuntaneuvostot että seurakunnan edustajat yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Lisää tietoja vaaleista: www.turunseurakunnat.fi/vaalit

Tuomiokirkkoseurakunnan vaalipaneeli pe 4.11.2022 klo 17, seurakuntien toimitalon juhlasalissa, Eerikinkatu 3, 2. krs.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä, AH / 2.11.2022)

2022-11-02 14:55:00.0