Asunnottomien yö herättää keskustelemaan asunnottomuudesta

Ensi maanantaina vietetään ympäri Suomea Asunnottomien yötä. Tapahtumaa vietetään tänä vuonna 20. kerran.

Asunnoton nuotion äärellä. Piirroskuva.

Tämän vuoden teemana on "Tulevaisuus ilman asunnottomuutta" ja tavoitteena on saada päättäjät sitoutumaan konkreettisiin toimenpiteisiin asunnottomuuden poistamiseksi Suomesta.

Huomionarvoista nykypäivän asunnottomuudessa on mm. se, että asunnottomuus koskee Suomessa yhä nuorempia. Yhä useampi nuori aikuinen on kirjoilla kaverin luona, mutta on todellisuudessa asunnoton ja siirtyy kaverin sohvalta toiselle.

Asunnottomuuden poistamiseksi tarvitaan mm. enemmän matalan kynnyksen palveluohjausta tai paikkaa, joka olisi asunnottomien tavoitettavissa, sekä resursseja tehdä ja toteuttaa tukitoimia. Asunnottomuuden taustalla vaikuttavat monenlaiset ongelmat, mutta vasta kun henkilöllä on asunto, voidaan alkaa ratkaista muita ongelmia ja luoda askel askeleelta tavoitteita elämälle.
Ensiarvoisen tärkeää olisi myös pureutua asunnottomuuden juurisyihin, jotta sitä ei alun alkaenkaan pääsisi tapahtumaan.

Turussa Asunnottomien yötä vietetään Tuomiokirkkotorilla ja Tuomiokirkossa ma 17.10. klo 18-22.

Tuomiokirkkotorilla tilaisuuden avaa klo 18 Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mika Maaskola. Illan aikana torilla on mm. tuliesitys ja livemusiikkia Ville Vesalaiselta ja Tero-Petri Suovaselta. Asunnottomien jalkapallojoukkue FC Tietu esittäytyy klo 19.45. Kirjakahvilassa on tarjolla lämmintä juomaa ja ruokaa.

Tuomiokirkossa puolestaan on klo 18 alkaen jaossa takkeja asunnottomille sekä mahdollisuus hiusten leikkaukseen. Henkka ja Heinämiehet -bandi esiintyy klo 20 alkaen. Tuomiorovasti Aulikki Mäkinen pitää puheenvuoron esiintymisen lomassa. Tuomiokirkko on myös jälleen avoinna asunnottomille yöpyjille.

Tiistaiaamuna 18.10. klo 7-12 EHYT ry:n Elokololla (Yliopistonkatu 10) on tarjolla aamupalaa.

Tapahtumat tuomiokirkkotorilla

18.00 Tapahtuma alkaa
18.05 Avajaissanat lausuu Turun kaupunginvaltuuston pj Mika Maaskola
18.15 Ville Vesalainen esiintyy