Energiansäästötalkoot: Seurakuntien toimitiloissa tavoitteeksi +20 Turussa ja Kaarinassa

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä on mukana Astetta alemmas -energiansäästötalkoissa paitsi säätämällä toimitilojensa sisälämpötiloja myös muistuttelemalla muista arkisista energiansäästöteoista.

Astetta alemmas -kampanjan logo

Näin seurakuntayhtymä haluaa osaltaan varmistaa, että sähköä riittää Suomessa kaikille alkavana lämmityskautena.

Seurakuntayhtymä käy läpi tilojensa lämmöt ja pyrkii mahdollisuuksien mukaan laskemaan lämpötiloja. Toimisto- ja työskentelytiloissa pyritään saamaan huonelämpötila Turun kaupungin esimerkin mukaan mahdollisimman lähelle asumisterveysasetuksen mukaista +20 asteen alarajaa. Kirkoissa tavoitteeksi ollaan asettamassa +18 astetta. Tilojen lämpötilat otetaan entistä tarkempaan seurantaan.

”Tässä energiakriisissä, jossa elämme Euroopassa ja Suomessa, on ilman muuta seurakuntayhtymänkin kannettava vastuuta yhteiskunnan kestävyydestä ja osallistuttava energiansäästötalkoisiin. Kun laskemme käytössä olevien tilojemme lämpötiloja tässä tilanteessa, se saa varmasti hyväksynnän kaikilta niitä käyttäviltä tahoilta”, sanoo seurakuntayhtymän hallinto- ja talousjohtaja Timo Laakso.

Työntekijöitä kannustetaan myös huomioimaan energiansäästö työskentelyssään. Tämä tarkoittaa muun muassa turhan valaistuksen sammuttamista niistä tiloista, joissa ei paraikaa työskennellä.
Seurakuntayhtymällä on runsaat 200 kiinteistö- ja asuntokohdetta, joista kirkkoja tai kappeleita 19, seurakuntataloja- tai huoneistoja 44, toimistoja 9 ja asuinkerrostaloja 16. Vuosittaiset lämmityskulut ovat olleet noin kaksi miljoonaa euroa.

Seurakuntayhtymässä on viime vuosina tehty useita ilmastoa säästäviä energiaratkaisuja. Sähkö ja kaukolämpö ovat uusiutuvasti tuotettua. Hautausmaiden huoltokeskus ja Pyhän Ristin kappeli lämpiävät lämmöntalteenotolla. Krematorio käyttää uusiutuvaa polttoöljyä. Hannunniitun neljässä kerrostalossa on lämmöntalteenottojärjestelmä. Maalämpöön on siirrytty jo Ylösnousemuskappelissa, Katariinan pappilassa, Papinholman seurakuntatalossa ja Piikkiön kirkossa ja seurakuntatalossa. Paattisten kirkko ja seurakuntatalo lämpiävät bioenergialla tuotetulla kaukolämmöllä. Lähivuosien tavoitteena on myös aurinkoenergian käyttö.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä kuten Turun kaupunkikin.

***

Astetta alemmas -kampanjan verkkosivuille on koottu monipuolisesti energiansäästövinkkejä niin toimipisteisiin kuin kotioloihin. Kampanja on Työ- ja elinkeinoministeriön, Energiaviraston, Motivan, Ympäristöministeriön, Valtioneuvoston kanslian ja Sitran yhteistyötä.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 10.10.2022 MV

2022-10-10 14:40:55.0