Renessanssijuhlaa Turun Tuomiokirkossa

Turun tuomiokirkossa tehdään tulevana sunnuntaina suomalaista musiikinhistoriaa, kun yli 200 laulajaa ja soittajaa yhdistävät voimansa Suomen kaikkien aikojen suurimmaksi renessanssiyhtyeeksi.

Turun tuomiokirkon keskilaiva urkuparvelta kuvattuna.

Turun tuomiokirkkoseurakunta ja Åbo svenska församling isännöivät viikonloppuna suomenruotsalaisia Kirkkomusiikkijuhlia, joiden päätapahtumana on kaksikielinen messun sunnuntaina 16.10.

Juhlamessu on ainutlaatuinen tilaisuus kokea 1500- ja 1600-luvun monikuoroista musiikkia. Suomen ainoa keskiaikainen katedraali onkin täydellinen miljöö loisteliaalle renessanssimusiikille. Markus Malmgren, yksi Suomen tunnetuimpia urkureita ja maan eturivin renessanssin kirkkomusiikin tutkija, on sovittanut ja orkestroinut mm. Palestrinan, Victorian, Lasson ja Gabrielin sävellyksiä kahdelle laulukuorolle ja peräti kuudelle soitinkuorolle.

Festivaaliorkesteriin on koottu harvinaisen suuri joukko renessanssin periodisoittimiin erikoistuneita ammattimuusikoita ja siinä kuullaan ajalle tyypillisiä soittimia kuten nokkahuiluja, renessanssipasuunoita, sinkkejä, dulcianeja, luonnontrumpetteja ja lyömäsoittimia.

Solistikuoro koostuu ammattilaulajista sekä Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin opiskelijoista. Malmgren itse johtaa festivaaliorkesteria ja 20-henkistä solistikuoroa tuomiokirkon urkujen äärestä. Festivaalikuorossa puolestaan laulaa yli 200 Finlands svenska kyrkosångsförbundin eli suomenruotsalaisen kirkkomusiikkijärjestön laulajaa. Kuoroa johtaa järjestön taiteellinen johtaja Nina Kronlund.

Myös yleisö pääsee mukaan musisoimaan renessanssityyliin. Malmgren on nimittäin sovittanut 1500- ja 1600-luvun alkuperäisten koraalisovitusten pohjalta useita virsiä, jotka lauletaan jumalanpalveluksessa. Kaksikielisessä messussa saarnaa emeritus piispa Gustav Björkstrand.

su 16.10.2022 klo 11 Kirkkomusiikkijuhlien kaksikielinen juhlamessu Turun tuomiokirkossa. Järjestäjät: Finlands svenska kyrkosångsförbund, Åbo svenska församling ja Turun tuomiokirkkoseurakunta.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 10.10.2022)

Mon Oct 10 08:00:00 EEST 2022