Pappien kakkulat tulee vaihtaa ilmastosilmälaseiksi

Mistä papit tarvitsevat pelastusta? kysyttiin Turun arkkihiippakunnan pappien kokoontumisessa Turun tuomiokirkossa tiistaina.

Turun tuomiokirkko, kirkkosali, pappeja

Turussa oli koolla 360 pappia Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta eli arkkihiippakunnan alueelta.

Toimittaja, kirjailija ja somevaikuttaja Julia Thurén herätteli kuulijoita kristityn ympäristövastuuseen.

Kun Thurén kysyi, minä vuonna evankelis-luterilainen kirkko aikoo olla hiilineutraali, pappisyleisöstä vain kolmannes tiesi, että vuosi on 2030. Kirkko ei myöskään ole näkyvästi vaatinut päättäjiltä ympäristötekoja eikä kirkon tekoja ympäristön puolesta tunneta yleisesti.

Vahva vaikuttaja kertoi heräämisestään ympäristötietoisuuteen. Onko reilua käyttää planeetan varoja, Thurén kysyi. Voimme vaikuttaa tilanteeseen omilla valinnoillamme, jotka liittyvät liikkuvuuteen, ruokaan, asumiseen sekä tavaroihin ja palveluihin.

– Laitetaan ilmastosilmälasit päähän, hän kehotti.

Thurénin puhetta kommentoinut lukiota käyvä Samuel Oliveros de Nordenflicht penäsi kirkolta edelläkävijän roolia ympäristöasioissa. Sähköautot pitää hankkia nyt eikä joskus tulevaisuudessa. Nuori ympäristövaikuttaja on Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän Nuorten hallituksen jäsen.

Seurakunnista monet ovat ottaneet askelia kohti hiilineutraaliutta hakiessaan ympäristödiplomia. Rakennusten lämmitysjärjestelmiä on vaihdettu maalämpöön, kasvisruokaa tarjotaan jo osassa seurakuntia ja moni valitsee menopeliksi auton sijaan polkupyörän.

Myös ikinuori arkkipiispa emeritus John Vikström kommentoi Julia Thurénin puheenvuoroa. Miksi emme toimi, vaikka tiedämme, hän kysyi ruotsalaisen ympäristövaikuttajan Greta Thunbergin tyyliin.

Vikströmin mukaan nuorten kriisitietoisuus on suurempi kuin vanhempien ikäpolvien.
– Emme pelkää emmekä sure kuten meidän pitäisi, hän sanoi ja viittasi konkreettisesti kohtaamiinsa saariston sinileväongelmaan ja lintujen lajikatoon.

Vikström nosti esiin myös toivon.
– Tarvitsemme toivoa onnistumisen mahdollisuudesta. Toivossa on enemmän voimaa kuin pelossa.

Piispa Mari Leppäsen johdolla käytiin aamulla keskustelu eettisistä tai työhön liittyvistä asioista, joista pappi tarvitsee pelastusta. Keskustelijat mainitsivat perinteisten käsitteiden, synnin, kuoleman ja sielunvihollisen lisäksi esimerkiksi tarpeen hakea pelastusta siitä, että pappi työskentelee liian kapealla kehällä, menettää työnäkynsä muutoksen keskellä eikä kykene joustamaan työyhteisössä. Pappi voi olla rinnalla kulkija eikä pelkästään opettaja.

- Avuttomuudessa puhuu hiljaisuus, sanoi sairaalapastori Hanna Hella-Aro. -Silloin Isä meidän -rukous ja Herran siunaus ovat tarpeeksi.

Turun tuomiokirkon vanhat kiviseinät ovat nähneet ennenkin paljon pappeja, mutta tiistaina 27. syyskuuta heitä oli koolla 360, kaikki kynnelle kykenevät sananjulistajat Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta. Arkkipiispa Tapio Luoman kutsua oli noudatettu niin Salosta, Uudestakaupungista, Porista kuin Turun ja Kaarinan seurakunnistakin. Vastaavia kokoontumisia on järjestetty jo keskiajalta lähtien.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 27.9.2022 / PH)

Tue Sep 27 18:09:00 EEST 2022