Seurakuntavaaliehdokkaita suunnilleen sama määrä kuin viimeksi

Ehdokasasettelu päättyi torstaina 15. syyskuuta. Turun ja Kaarinan seurakunnissa on paljon valinnan varaa niin ehdokaslistoissa kuin ehdokkaissa.

Kahdenväriset äänestysliput.

Seurakuntayhtymissä käydään kahden lipun vaalit. Niissä äänestetään ehdokasta sekä seurakuntaneuvostoon että yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Turun ja Kaarinan seurakuntien seurakuntavaaleissa on hivenen vähemmän ehdokkaita kuin neljä vuotta sitten eli 358 ehdokasta, kun vuonna 2018 heitä oli 377. Kuitenkin valinnan varaa on riittämiin.

Seurakuntavaalit pidetään marraskuussa. Ennakkoon voi äänestää 8.-12. marraskuuta ja varsinainen vaalipäivä on 20.11.

Ehdokkaista 12,5 prosenttia on alle 30-vuotiaita. Naisia on enemmistö, eli 58 prosenttia. Kokonaisuudessaan  tiedot ovat vielä alustavia.

Yhteinen kirkkomme ja Partiotyön Ystävät on kerännyt eniten ehdokkaita. Peräti 96 ehdokasta on ehdolla seurakuntaneuvostoihin Yhteinen kirkkomme -listalta, jossa on taustaltaan muitakin, mutta ainakin Suomen Keskustan edustajia. Turussa ja Kaarinassa vahvoilla oleva Partiotyön Ystävät on asettanut 82 ehdokasta.

Sinisellä polulla on nimeltään aivan uusi ja osassa seurakuntia paljon ehdokkaita kerännyt lista, jossa on mukana ainakin kokoomustaustaisia, mutta myös sitoutumattomia ja mahdollisesti muitakin ehdokkaita.

Seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyi torstaina 15. syyskuuta. Vaalit pidetään marraskuussa ja silloin voi äänestää ehdokasta oman seurakunnan seurakuntaneuvostoon ja yhteiseen kirkkovaltuustoon. Seurakuntaneuvoston listoja on kaikkiaan 41 kappaletta. Vaaleista toivotaan vilkkaita.

Alle 30-vuotiaita ehdokkaita on nyt sama määrä kuin neljä vuotta sitten. Naisten osuus on kasvanut 55 prosentista 58 prosenttiin ehdokkaista.

Myös Sosialidemkraattinen ja sitoutumaton seurakuntaväki on mukana vaaleissa, samoin Vihreä kirkko. Församlingen nära dig ja Liv och gemenskap i församlingen asettivat ehdokkaita Åbo svenska församlingissa. Lisäksi uutena on mukana Gröna kyrkan -ehdokaslista.

Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 15.9.2022 / MV, PH

Thu Sep 15 23:50:43 EEST 2022