Kestävä elämä ja kestävä kirkko – Kirkon ympäristöpäivät striimeissä 19.-20.9.

Kirkon ympäristöväkeä – noin 140 työntekijää, luottamushenkilöä ja ympäristövastuusta kiinnostunutta –kokoontuu Turkuun valtakunnallisille Kirkon ympäristöpäiville 19.-20.9. teemalla ”Kestävä elämä ja kestävä kirkko – tehtävänä luodun monimuotoisuus ja hiilineutraalisuus”. Päiviin voi osallistua Tuomiokirkossa ja verkon välityksellä.

Kirkon ympäristöpäivien tunnuskuva kuusenkerkät ja logo

Kirkon ympäristöpäivillä käydään keskustelua paitsi hiilineutraaliudesta ja sen vaatimista ratkaisuista, myös luomakunnasta ja hengellisyydestä sekä ekoteologiasta ja luontokadosta.

Ympäristöpäivillä pohditaan ihmisen suhdetta luomakuntaan ja ilmastonmuutokseen monipuolisesti niin ympäristökasvatuksen ja ekoteologian kuin käytännön kiinteistö- ja energiaratkaisujen ja metsänhoidon sekä päätöksenteon ja strategisen suunnittelun näkökulmista. Ympäristötutkimuksen ja ympäristöetiikan silmin tarkastellaan sekä Itämeren tilaa että luontokatoa.

Ympäristöpäivillä ovat äänessä muun muassa luontokadosta alustava Helsingin yliopiston evoluutiopaleontologian emeritusprofessori Mikael Fortelius sekä Pro Animalia -palkittu eläin- ja ympäristöetiikan dosentti Elisa Aaltola Turun yliopistosta.

Päivien ohjelma käynnistyy Turun tuomiokirkossa maanantaina 19.9. klo 11 kaikille avoimella avajaistapahtumalla, jossa ympäristöpäivien tervetuliaissanat lausuu Kirkon ympäristöasioiden seurantaryhmän puheenjohtaja, professori Björn Vikström Åbo Akademista. Arkkipiispa Tapio Luoma keskustelee muutoksen sanoista ja teoista ympäristövaikuttaja ja Climate Leadership Coalitionin toimitusjohtaja Tuuli Kaskisen kanssa. Avajaisissa kuullaan myös Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ja Turun kaupungin hiilineutraaliustavoitteesta. Avajaisiin voi osallistua myös striimin välityksellä osoitteessa virtuaalikirkko.fi.

Luojan luoman maailman puolesta rukoillaan Luomakunnan yömessussa Turun tuomiokirkossa maanantaina 19.9. klo 22. Yömessua vietetään Taize-laulujen ja ehtoollisen merkeissä. Myös Luomakunnan yömessu on avoin kaikille.

Ympäristöpäivien ennakkoilmoittautumista edellyttäneitä tilaisuuksia striimataan suorana Youtubessa Kirkon kanavalla

• Puheenvuoroja Godfulness-hengellisyysharjoituksista, pyhiinvaelluksista, metsien hoidosta ja energiaratkaisuista ma 19.9. klo 14 (myös tallenne)
  • Kanava kiinteistöratkaisuista ja kiinteistöstrategiasta ma 19.9. klo 16
  • Kanava kirkon ympäristödiplomijärjestelmästä ma 19.9. klo 17.30
  • Itämeri, ekoteologia, etiikka: katsaus ympäristötutkimukseen ti 20.9. klo 9
  • Luomakunta huokaa – tarjoavatko ekoteologia ja ympäristöetiikka vastauksia? Paneelikeskustelua alustaa esitys luontokadosta, mukana muun muassa Fortelius ja Aaltola ti 20.9. klo 13.15 (myös tallenne)

Kirkkohallituksen, Turun arkkihiippakunnan ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän järjestämien Kirkon ympäristöpäivien tavoitteena on tukea seurakuntien työskentelyä kirkon ympäristölaatujärjestelmän Kirkon ympäristödiplomin parissa sekä hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi. Evankelis-luterilaisen kirkon tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 15.9.2022

2022-09-15 14:40:00.0