Piispantarkastus Maarian seurakunnassa syyskuun lopussa

Arkkipiispa Tapio Luoma pitää piispantarkastuksen Maarian seurakunnassa 28.–29.9. Piispantarkastuksen tarkoituksena on perehtyä seurakunnan tilanteeseen.

Maarian kirkko ilmasta kuvattuna. Kirkkoa ympäriöi ruskan värittämät lehtipuut.

Kuva: Jussi Vierimaa

Arkkipiispa tarkastaa vuorollaan kunkin seurakunnan alueellaan eli Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä. Edellinen piispantarkastus Maarian seurakunnassa oli vuonna 2009.

Arkkipiispa seurueineen paitsi keskustelee piispantarkastuksen aikana työntekijöiden, luottamushenkilöiden ja seurakuntalaisten myös vierailee erilaisissa kohteissa Maarian seurakunnan alueella. Tarkastus alkaa keskiviikkona 28.9. vierailuilla Yli-Maarian monitoimitalo Ypsiloniin sekä Runosmäen monitoimitalon rakennustyömaalle.

Keskiviikkoiltana 28.9. klo 17–19 Maarian kirkossa järjestetään seurakuntalaisille avoin iltatilaisuus, jossa pohditaan, millaista on Maarian kirkon kirkkotilan käyttö tulevaisuudessa. Tarkoituksena on herätellä keskustelua mahdollisista uudistustarpeista ja unelmista liittyen Maarian kirkkoon sekä pohtia, miten Maarian kirkko voisi palvella seurakuntalaisiaan parhaalla mahdollisella tavalla. Tilaisuudessa kuullaan sekä asiantuntijapuheenvuoroja että pohditaan näkökulmia paikallaolijoiden kesken. Seurakuntalaiset ovat tervetulleita mukaan keskustelemaan. Mukana on arkkipiispan lisäksi eri alojen asiantuntijoita, seurakunnan työntekijöitä ja luottamushenkilöitä. Kahvia on tarjolla 16.30–17.30.

Muutospohdintojen taustalla ovat tulevina vuosina tiedossa olevat Maarian kirkon huoltokorjaukset.  Korjausten yhteydessä mietitään, onko kirkossa tarpeen tehdä muitakin muutoksia, jotta sen käytettävyys on paras mahdollinen. Kirkon korjaukset alkavat vasta, kun Runosmäen monitoimitalo on vihitty käyttöön. Monitoimitalo valmistuu näillä näkymin keväällä 2024.

Piispantarkastus päättyy sunnuntaina 2.10. klo 10 Maarian kirkossa järjestettävään kaikille avoimeen piispanmessuun. Messussa siunataan työtehtäviinsä yhdeksän Maarian seurakunnan uutta työntekijää. Messussa kuullaan seurakunnan Verbum Sonans -kuoroa. Jumalanpalvelusta voi seurata suorana verkossa osoitteessa maarianseurakunta.fi. Tilaisuuden jälkeen Maarian pappilassa on tarjolla kirkkokahvit, jonka aikana myös arkkipiispa on tavattavissa.

Maarian seurakunta on Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän suurin seurakunta. Siihen kuuluu 25 395 jäsentä (14.9.2022). Vuoden 2021 lopussa 40 % jäsenistä oli alle 34-vuotiaita. Seurakunnassa on 29  työntekijää, 16  luottamushenkilöä ja kymmeniä  vapaaehtoisia.

Seurakuntalaisille avoin ohjelma:

Ke 28.9. klo 17–19 ”Muutoksia Maarian kirkkoon? Ajatuksia, uudistustarpeita ja unelmia" – piispantarkastuksen ilta Maarian kirkossa, Maunu Tavastin katu 2.

Su 2.10. klo 10 Piispanmessu Maarian kirkossa sekä osoitteessa maarianseurakunta.fi. Arkkipiispa Tapio Luoma, seurakunnan pappeja ja kanttoreita, Verbum Sonans. Kirkkokahvit Maarian pappilassa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 15.9.2022 / AH)

Thu Sep 15 11:06:00 EEST 2022