Nykytaidetta kansallispyhäkössä - näyttelysarjan aloittaa Paavo Halonen

Turun tuomiokirkon ammattitaiteilijoille suunnatun näyttelysarjan aloittaa taiteilija Paavo Halonen näyttelyllä Paino, Iho, Taivas (edit Turku). Näyttely on esillä Tuomiokirkon Pyhän Johanneksen kappelissa Turun päivästä 18.9. alkaen 6.11. asti.

Näyttelykutsussa hahmo kirkkaalla taustalla sekä tekstit jotka kertovat näyttelyn aukioloajat.

Vuosittain toteutettavalla uudella näyttelykonseptilla Turun tuomiokirkkoseurakunta ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä haluavat tukea taiteilijoita ja tuoda uudenlaisia elämyksiä kirkossakävijöille.

Halosen näyttely käsittelee yleisinhimillisiä teemoja − ihmisyyttä ja vastuunkantoa sekä kysymyksiä jatkuvan kasvun mahdollisuuksista. Teosten pääosassa on ihminen tai ihmisen aihio, joka kiteytyy taiteilijalla kuvaan kristinuskon opettamasta sijaiskärsijästä, kaikkien syntiemme kantajasta. Hahmo on teoksissa kuitenkin sukupuoleton ja roduton, määrittelemätön.

Halonen on Turun taideakatemiassa opiskellut taiteilija, joka työskentelee laaja-alaisesti visuaalisen taiteen kentällä veistäen, rakentaen esinekoosteita, piirtäen ja maalaten, installoiden sekä muotoillen. Hän työstää usein vanhaa käyttöesineistöä tai materiaalia, jolla jo itsessään on voimakas symbolinen merkitys. Uusilla veistosinstallaatioillaan Halonen luo Pyhän Johanneksen keskiaikaisen kappelin holvien suojiin ainutkertaisen tilakokemuksen.

Paavo Halonen: Paino, Iho, Taivas (edit Turku)
Turun tuomiokirkko, Pyhän Johanneksen kappeli, 18.9.–6.11.2022.
Turun tuomiokirkko on avoinna joka päivä klo 9-18 (huomioithan kirkolliset tilaisuudet).

Taiteilijatapaamiset Turun päivänä 18.9. klo 13.30−14.30 ja 17.30−18.30.

paavohalonen.com

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 12.9.2022 / loppupäivämäärä muutettu 12.10.2022

Mon Sep 12 10:57:00 EEST 2022