Kehitysvammaiset ovat edelleen näkymättömiä yhteiskunnassa

Pohjoismaisten luterilaisten kirkkojen kehitysvammaistyöntekijät ovat koolla Turussa 6.-8.9.2022.

Tuomiokirkon torni, Aurajoki, vihreäksi valaistu Kirjastosilta

Pohjoismaiset kehitysvammaistyöntekijät ovat koolla Turussa tällä viikolla. Kuva PH

- Kehitysvammaisilla ihmisillä on kohtaamisen viisaus, silti he kohtaavat yhteiskunnassa yhä liian usein toiseuttamista, kokemusta siitä, ettei heitä huomioida, sanoo saavutettavuuden ja vammaisuuden asiantuntija Kirkkohallituksessa, psykologian tohtori Katri Suhonen.

Pohjoismaisten kirkkojen kehitysvammaistyöntekijöiden päivillä jaetaan maiden välisiä hyviä käytäntöjä, kuullaan asiantuntijaluentoja sekä rakennetaan uusia yhteyksiä. Kokoontuminen on Turun kristillisellä opistolla, Lustokatu 7, Turku.

Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Suomen kirkkojen kehitysvammaistyöntekijät kokoontuvat tällä viikolla Turussa, vierailevat Muumimaailmassa ja miettivät toiseutta sekä sitä, miten sitä voidaan vähentää.

Muumien mörkö on hahmo, joka muumeissa kyllä kohdataan, mutta usein ohitetaan. Mörkö on henkilö, jota ei oikein muumeissa hyväksytä sellaisenaan. Jos mörkö tapaisi kehitysvammaisia henkilöitä, hänelle kävisi todennäköisesti toisin. Mörkö tulisi nähdyksi juuri sinä, mitä hän on. Mörkö tulisi myös hyväksytyksi.

Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 6.9.2022 / PH

Tue Sep 06 10:39:14 EEST 2022