Valtio tukee Turun tuomiokirkon peruskorjausta 4 miljoonalla eurolla

Suomen valtio rahoittaa Turun tuomiokirkon peruskorjausta ensi vuonna neljällä miljoonalla eurolla. Tuki on taloudellisesti erittäin merkittävä, mutta Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra, tuomiorovasti Aulikki Mäkisen ja seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Seppo Kosolan mukaan se on vielä tärkeämpi symbolisesti.

Turun tuomiokirkkon pohjoisjulkisivu. fotogrammetrisenä projektiokuvana.

Tuomiokirkon ajantasaisten pohjapiirustusten lisäksi kirkon julkisivuista teetettiin fotogrammetriset projektiokuvat. Kuvassa Tuomiokirkon pohjoisjulkisivu. Kuva: Tietoa Finland Oy.

- Tulemalla mukaan peruskorjaukseen kustannuksiin valtio osoittaa, että Tuomiokirkko on kansallisesti merkittävä rakennus ja osa koko Suomen kulttuuriperintöä, Mäkinen toteaa.

- Tuomiokirkko on koko kansan yhteinen kirkko ja tämän takia sen merkitys on äärettömän syvä. Siksi se on myös erilainen korjauskohde kuin muut kirkkomme, sanoo Kosola.

Suunnittelu käynnissä

Tällä hetkellä Tuomiokirkon peruskorjausta vasta suunnitellaan. Suunnitelmille haetaan Museoviraston lupa vuonna 2024 ja itse peruskorjauksen on tarkoitus alkaa syksyllä 2026. Valmista pitäisi olla syksyllä 2028 ennen Turun 800-vuotisjuhlia.

Suunnittelun pohjaksi kirkosta on tehty laserkeilaamalla ajantasaiset piirustukset oikeassa mittakaavassa. Aikaisemmin tällaisia mittakaavassa olevia piirustuksia ei ole Tuomiokirkosta ollut. Parhaillaan kirkosta on tekeillä 1800-luvulta nykypäivään ulottuva rakennushistoriallinen selvitys.

- Näiden selvitysten avulla pystymme Museoviraston kanssa pohtimaan, millaisia muutoksia Tuomiokirkossa on mahdollista tehdä, Kosola kertoo.

Suunnitelmissa on myös teettää teologinen selvitys, jonka avulla pohditaan jumalanpalveluksen muotojen historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta.

- Jumalanpalvelus muuttuu kontekstin ja ajan mukaan ja kirkkotilan tulee taipua näihin muutoksiin. Siksi kirkkotila ei esimerkiksi voi olla nyt samanlainen kuin keskiajalla. Nyt pohditaankin seuraavaa 50 vuotta, Mäkinen avaa selvityksen taustoja.

Edessä sähkötöitä ja pohdintaa tilojen käytöstä

Edellinen peruskorjaus tehtiin 1970-luvulla, jolloin kirkossa uudistettiin mm. sähköjärjestelmiä ja tehtiin teknisiä uudistuksia. Sähköjärjestelmän uusiminen on ajankohtaista myös tässä peruskorjauksessa, sillä kirkon sähkötekniikka on paitsi tullut käyttöikänsä päähän myös riittämätön kirkon tarpeisiin.

- Kirkon nykyinen sähköntarve on suurentunut muun muassa tilaisuuksien kuvaamisen ja striimausten myötä, Kosola kertoo.

Tulevassa peruskorjauksessa pohditaan lisäksi ainakin kirkon esteettömyyttä ja sellaisten tilojen käyttöä, jotka ovat olleet tähän asti varasto- tai toissijaisina tiloina.

Erilaisia näkökulmia suunnittelutyöhön

Lähitulevaisuudessa sitä, millaisena Tuomiokirkko ja toiminta siellä nähdään tulevaisuudessa, aletaan pohtia erilaisten käyttäjätahojen kanssa.

Ensimmäisenä keskusteluja käydään Tuomiokirkkoseurakunnan ja Åbo svenska församlingin työntekijöiden ja luottamushenkilöiden sekä arkkihiippakunnan tuomiokapitulin kanssa.

Myös kaupunkilaisilta kerätään paraikaa ajatuksia ja toiveita siitä, millaisena he näkevät tulevaisuuden Tuomiokirkon. Ajatuksensa voi jättää mm. Turun tuomiokirkossa olevaan Pohdintapaattiin tai Tuomiokirkkoseurakunnan yhteydenottolomakkeella osoitteessa turunseurakunnat.fi/palaute.

Lue lisää remontista ja seuraa sen etenemistä

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 2.9.2022 / AH)

Fri Sep 02 12:52:00 EEST 2022