Turun yliopisto ja seurakuntayhtymä solmivat aiesopimuksen yhteistyöstä

Turun yliopiston humanistinen tiedekunta ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä allekirjoittivat tiistaina aiesopimuksen koulutus- ja tutkimusyhteistyöstä.

Aiesopimuksen allekirjoitus TYn kanssa 23.8.2022, netti.jpg

Aiesopimuksen allekirjoittivat dekaani Jaakko Suominen (vas.), kirkkoherra Ville Niittynen ja talous- ja kehittämisjohtaja Timo Laakso. Kuvassa myös lakimies Anita Savioja. Kuva Timo Jakonen.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä ja Turun yliopiston humanistinen tiedekunta solmivat tiistaina 23. elokuuta yhteistyötä koskevan aiesopimuksen. Vuosiksi 2022‒2024 solmittu aiesopimus tähtää syvenevään koulutus- ja tutkimusyhteistyöhön osapuolten välillä. Tämä voi tarkoittaa sekä täydennyskoulutusta ja tilaus- ja yleisöluentoja että tilauksesta tehtäviä pro gradu -tutkielmia, yhteisiä tutkimushankkeita ja harjoittelupaikkayhteistyötä.

Yhteistyö tarjoaa uusia tulevaisuuden avauksia seurakuntayhtymälle.
- Strategisena tavoitteenamme on tiedolla johtamisen voimistaminen organisaatiossamme. Kirkko on perinteisesti satsannut myös työntekijöidensä jatkuvaan koulutukseen. Tämä yhteistyö vastaa näihin molempiin tavoitteisiimme.  Yliopisto on seudun innovaatioveturi ja sen kanssa on hienoa tehdä yhteistyötä, toteaa yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, lääninrovasti Ville Niittynen.

Humanistisen tiedekunnan dekaani Jaakko Suominen nostaa esiin yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen.
- Humanistisessa tutkimuksessa aikojen ketju on tärkein, se, että katsomme menneitä ja tulevia ja luomme yhteisestä tekemisestä jatkuvaa, ja välillä seuraamme, mitä olemme saaneet aikaan.

- Yhteistyö yliopiston ja seurakuntayhtymän välillä on luontevaa juuri Turun kaltaisessa vanhassa yliopistokaupungissa ja kristillisten kulttuurien keskuksessa. Se luo mahdollisuuksia opintojen työelämälähtöiseen suorittamiseen, tutkimustiedon jalkauttamiseen ja yhteiskunnallisesti ja paikallisesti merkittävän tutkimuksen tekoon, sanoo ma. professori ja CSCC-tutkimuskeskuksen johtaja Minna Opas.

Toista osapuolta edustaa Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan Centre for the Study of Christian Cultures (CSCC), monitieteinen kristinuskon ja kristillisten kulttuurien tutkimuksen keskus, joka perustettiin vuonna 2017. Keskus tukee ja kehittää alan tutkimusta ja edistää kansainvälistä tutkimusyhteistyötä. Keskus toimii osana historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitosta.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 23.8.2022 / PH)

Tue Aug 23 16:01:00 EEST 2022