Kuningatar Kristiina tanssii Tuomiokirkkoon

Tuomiokirkossa vietetään perjantaina 7.10. kulttuuri-iltaa klo 18.30 alkaen, kun ohjelmassa on kuningatar Kristiinasta kertova alustus ja sitä seuraava soolotanssiteos. Alustuksen pitää Suomen historian professori Kirsi Vainio-Korhonen, tanssista vastaa tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström.

1600-luvun tyylisin vaatteisiin pukeutunut nainen tanssii Turun tuomiokiron alttari takanaan.

Ruotsin kuningatar Kristiina (1626-1689), kuningas Kustaa II Adolfin tytär, on kiehtova hahmo. Hän syntyi miesten hallitsemaan maailmaan, peri suuren valtakunnan lapsena ja nousi suvereeniksi itsevaltiaaksi ja protestanttikuningattareksi. Hän kuitenkin koki vahvan hengellisen heräämisen ja päätti lopulta luopua kruunusta muuttaen Roomaan ja kääntyen katoliseen uskoon. Illan aikana tutkitaan, millaisia tunteita ja ajatuksia hänen elämänsä suuret käännekohdat Kristiinassa herättivät.

Turun yliopiston Suomen historian professori Kirsi Vainio-Korhonen kertoo illan aluksi Kristiinan elämästä. Illan toisella puoliskolla nähdään vahvojen poikkeusnaisten tulkkina tunnetun tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindströmin soolotanssiteoksen ”Kristina, regina” kantaesitys. Tämä teos on tilausteos Turun tuomiokirkkoon.

Soolotanssitaideteos pureutuu leikkisästi Kristiinan hahmoon. Se yhdistelee commedia dell Artea, klassista- ja barokkibalettia sekä tanssiteatteria. Kristiina ei ollut pyhimys tai suuri hyväntekijä, mutta kuningattaren tittelin takana hän oli kuitenkin ihminen. Kuka Kristiina loppujen lopuksi oli? Näyttämöllä vilahtaa myös Kristiinan elämässä vaikuttanut hahmo, filosofi Renè Descartes, jota esittää Tom Linkinen.

Illan kokonaiskesto on noin 90 minuuttia sisältäen pienen väliajan. Vapaa pääsy, käsiohjelma 10€.

Pari päivää ennen esitystä, 5.10. klo 16.30 alkaen, on seurakuntien toimitalolla Kristiinan kengissä -liiketyöpaja. Työpajan vetää Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström, ja siinä sukelletaan kuningatar Kristiinan henkilöön sekä tarinaan oman liikkeellisen löytämisen ja kehollisen kokemisen kautta. Työpajassa käytetään sekä liiketerapian että luovan tanssi-ilmaisun pedagogiikkaa. Vapaa pääsy, ilmoittautuminen Lyyti-linkin kautta: www.lyyti.fi/reg/kristiinankengissa

pe 7.10. klo 18.30 Kristina, regina -soolotanssiteos ja kulttuuri-ilta Turun tuomiokirkossa. Vapaa pääsy, käsiohjelma 10€
ke 5.10. klo 16.30 Kristiinan kengissä -liiketyöpaja seurakuntien toimitalon juhlasalissa, Eerikink. 3. Vapaa pääsy, ilmoittautuminen www.lyyti.fi/reg/kristiinankengissa

(Turun tuomiokirkkoseurakunnan viestintä 20.9.2022 / EKA)