Vanha rouva oikutteli – Tuomiokirkon aikakello jälleen oikeassa ajassa

Tuomiokirkon aikakello pimputtelee vuorokauden ajankulun vartin tarkkuudella. Aikakello meni epäkuntoon keskiviikkona, mutta vika on jo korjattu. Ukonilmaa arvellaan syylliseksi.

Kaksi isoa kirkonkelloa kellotornissa.

Kirkonkellot sijaitsevat yli 80 metrin korkeudessa Tuomiokirkon tornissa. Kuva Timo Jakonen

Aikakellojen kellokoneiston vipu oli kääntynyt pysähtymisasentoon ja tuntikellon mutteri oli irronnut. Torstaisen pikahuollon jälkeen koneisto tarkistetaan perusteellisemmin vuosihuollon yhteydessä.

Kirkon aikakellot kertovat ajankulun yksittäislyönnein vartin välein. Varttia yli soi yksi lyönti, puolelta kaksi ja varttia vaille kolme lyöntiä. Tasalta kuullaan ensin neljä lyöntiä ja sitten kuluvan tunnin mukainen aikalyönti kaksoislyönteinä.

Tornissa on kuusi jumalanpalveluskelloa ja kaksi aikakelloa. Yhteensä kellot painavat 18 000 kiloa ja ne on aikanaan vinssattu torniin ulkopuolelta – tästä on muistona kirkon edustalla oleva rautarengas.

Kellot ovat Turun palon jälkeiseltä ajalta. Vuonna 1827 Turussa koettiin liki koko silloisen kaupungin tuhonnut suurpalo, jolloin myös Tuomiokirkon torni paloi ja sen kellot sulivat. Tuomiokirkon torni on 86 metrin korkeudessa.

Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 19.8.2022 / PH

Fri Aug 19 11:12:25 EEST 2022