Piispanpäivillä vaelletaan ja syödään piispanmunkkeja

_MG_4140_M.jpg

Kaarinan Piispanpäivät on jo perinne, joka järjestetään Kuusiston linnanraunioilla ja Kuusiston kirkossa. Tänä vuonna päivät pidetään 20. - 21. elokuuta. Piispanpäivien juhlajumalanpalveluksessa saarnaa Tampereen hiippakunnan emerituspiispa Juha Pihkala. Piispanpäivillä tehdään myös pieni pyhiinvaellus ja lauantain kirkkokonsertissa kuullaan vanhaa musiikkia.

Kuusiston kirkossa on kirkkokonsertti lauantaina 20.8. klo 18. Siellä esiintyvät vanhan musiikin taitajat, sopraano Uli Kontu-Korhonen ja kitaristi Timo Korhonen. Illan teemana on Trés Morillas – Kolme maurityttöä. Tervetuloa kuulemaan Bachia, Sibeliusta, liettualaista säveltää Peteris Vasksia ja hurskaita keskiaikaisia lauluja.  Uli Kontu-Korhonen laulaa ja soittaa organettoa, Timo Korhonen soittaa vuorollaan kitaraa. Illan päätteeksi he esittävät yhdessä Bachin ciaccona-sävellyksen. Konserttiin on vapaa pääsy, mutta illan ohjelmalehtinen on maksullinen. Konsertin järjestää Kaarinan seurakunta.

Sunnuntaina 21.8. järjestettävä pyhiinvaellus tehdään pastori Henri Kestin ja rovasti Pirjo Vahtolan johdolla. Lähtöhartaus pidetään klo 9.15 Lemun taistelun muistolehdossa, osoitteessa Kasarminmäentie, Piispanristi. Lähtöpisteeseen voi tulla omin avuin tai maksuttomalla kuljetuksella Kaarinan kirkolta, Voudinkatu 2, klo 9.

Vaelluksen alku seuraa noin kolme kilometriä Pyhän Katariinan polkuja, Hantuntietä ja Kartanontietä. Sitten pysähdytään Koriston aittojen luona, josta on mahdollisuus liittyä mukaan noin klo 10. Vaellus jatkuu Koriston rantatietä ja kävelyreittejä pitkin Hovirinnan rantaan ja Kärjen alueen kautta Kuusiston sillan kupeeseen Papinholman seurakuntakodille. Tämä välimatka on yhteensä noin 2,5 kilometriä. Papinholmasta on mahdollisuus liittyä mukaan vaellukseen noin klo 11.30. Saaristotietä jatketaan lopuksi noin kaksi kilometriä Linnanrauniontielle ja Kuusiston kirkkoon.

Kuusiston kirkossa piispanpäivien juhlajumalanpalvelus alkaa klo 12.30. Jumalanpalveluksessa saarnaa emerituspiispa Juha Pihkala, liturgina toimii Kaarinan kirkkoherra Ville Niittynen ja kanttorina Terttu Jussila. Jumalanpalveluksen jälkeen nautitaan kirkkokahvit ja piispanmunkit Kanttorilassa.

Vaellukselle kannattaa varata hyvät kengät ja sään mukainen vaatetus sekä omat eväät ja juotavaa. Huom! Ilmoittautuminen vaellukselle 15.8. mennessä seurakuntasihteerille, p. 040 3417 312.

Kuusiston kirkkoon pääsee sunnuntaina myös maksuttomalla kirkkokuljetuksella. Se lähtee klo 11.45 Kuovinkadun päiväkodilta ja kulkee reittiä Poikluomantie – Poikluoman seurakuntatalo – Pyhän Katariinan tie – Vaakunatie – Kartanontie – Hovirinnantie – Kaarinan kirkko klo 12.00 – Oskarinaukio – Paraistentie – Kuusiston kirkko.

Paluukuljetus lähtee Kuusistosta Kaarinan kirkolle kirkkokahvien jälkeen klo 14.15.

Päivien koko ohjelma löytyy Kaarinan kaupungin nettisivuilta osoitteesta www.kaarina.fi

Seurakunnan ohjelmasta tietoa osoitteesta www.kaarinanseurakunta.fi

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä 11.8.2016 / PH)

Thu Aug 11 08:09:43 EEST 2016