​​​​​​​Keskiaika saapuu jälleen Tuomiokirkolle

Iloinen keskiaikapukuun pukeutunut nainen osoittaa kirkon seinää

Kaisa Pietarintytär tuntee kirkkonsa. Kuva: Eeva-Kaisa Ahlamo

Kesän kohokohtaa, Keskiajan Turku -kaupunkitapahtumaa, pääsee taas kokemaan 30.6.-3.7. Myös Turun tuomiokirkossa tapahtuma näkyy ja kuuluu eri muodoissa. Päivittäin on hetkirukouksia ja opastuksia, torstai-iltana on konsertti ja sunnuntaina vietetään Vanhan Suurtorin Keskiaikamarkkinoitten päätösvesperiä.

Tuomiokirkon keskiaikaopastuksia kuullaan to-su joka päivä klo 13 ja klo 16. Opastuksia ovat vetämässä edellisvuosilta tuttuun tapaan Kaisa Pietarintytär sekä tällä kertaa myös Aino Juhanintytär. Oppaat kertovat kirkon keskiaikaisesta historiasta ja vähän myös omasta elämästään 1400-luvun Turussa.

Torstaina klo 19 kuullaan All’Improvviso -yhtyeen konsertissa muistiinkirjoitettuja ja tässä hetkessä syntyneitä groundeja. Näitä on säilynyt erityisesti 15/1600-luvun taitteesta Englannin ja Espanjan sekä Italian maaperältä. Yhtyeessä soittavat Pilvi Listo, Olli Hyyrynen ja Pekka Silén.

Rukoushetkiä ja ehtoolliskirkkoja on viikonlopun aikana useita. Tuomiokirkkomuseoon on tapahtuman aikana vapaa pääsy, kirkko ja museo ovat auki joka päivä klo 9-18. Kirkkosalin tilaisuuksien aikana pääsy on kuitenkin rajattua, lauantaina kirkossa on useita vihkitilaisuuksia. Holvikahvila Domcafé palvelee kirkon kivijalassa joka päivä.

Keskiajan Turku Tuomiokirkossa 30.6.-3.7.:

Rukoushetket pe ja la klo 12, viikkomessut to klo 12 ja la klo 18, messu su klo 10, messu ruotsiksi klo 12

Keskiaikaopastukset to-su klo 13 ja klo 16, liput 2€ Domcafésta

All’Improvviso -yhtyeen konsertti to klo 19, liput 10€