Avustuspiste tauolla juhannuksesta alkaen // Hjälpförmedlingen tar paus från midsommar

Suomeen tulleille ukrainalaisille materiaalista apua keräävän Avustuspisteen toiminta Rautakadulla menee juhannuksena tauolle. Tuumaustauon aikana on tarkoitus arvioida, millaista apua alueelle tulleet ukrainalaiset tarvitsevat jatkossa. Maaliskuun lopusta asti toimineella Avustuspisteellä on asioinut noin 300 ukrainalaista avun tarvitsijaa viikoittain.

Pitkä pöytä täynnä erilaisia käyttötavaroita ja ruokia. Taustalla joukko ihmisiä järjestelemässä pöytää.

–  Apua on saatu toimitettua hienosti. Julkisen puolen tuet on saatu nyt pyörimään Suomessa oleville ukrainalaisille. Avustuspiste vetää nyt ainakin hetken henkeä ja kesätauon jälkeen arvioidaan sitä, millaista tukea silloin tarvitaan, kertoo diakonia- ja sielunhoitotyön johtaja Teemu Hälli

– Ruoka- ja hygieniatuotteet jaetaan aina nopeasti loppuun, mutta muu jakamatta jäävä huolehditaan eteenpäin muihin ukrainalaisia auttaviin avustuspisteisiin kuten Raision Avustuskeskukseen, Karderoopiin sekä SPR:n vastaanottokeskukseen”, kertoo Avustuspisteen koordinaattori Elizabelle Laine.

Maaliskuun lopusta kesäkuun alkupuolelle Avustuspiste Turku on tarjonnut auttamisen väylän kolmelle tuhannelle yksityishenkilölle, yhteisölle ja yritykselle.

– Suuri kiitos kaikille tähän asti mukana olleille lahjoittajille ja vapaaehtoisille! Emme olisi saaneet pistettä pyörimään ilman heitä. Loppukesästä toivotamme kaikki taas tervetulleiksi auttamaan siinä muodossa, kuin missä apua silloin eniten tarvitaan, Laine kiittelee.

Avustuspiste on auki lahjoittajille vielä ma 13.6. klo 9–18, ti 14.6. klo 15–18 ja poikkeuksellisesti myös ke-to 15.–16.6. klo 9–15. Apua hakevia ukrainalaisia Avustuspiste palvelee torstaihin 23.6. asti. Ovet ovat auki tiistaisin klo 10–14 sekä keskiviikkoisin ja torstaisin klo 9–15.

Mikäli haluaa kesän aikana vapaaehtoiseksi mukaan auttamaan, kannattaa olla yhteydessä esimerkiksi Raision Avustuskeskuksen Ukraina-koordinaattori Maarit Kokkoseen, maarit.kokkonen@raisio.fi. Tavaroita ja kulutustuotteita voi puolestaan lahjoittaa ukrainalaisille kesän aikana Raision seurakunnan Tasalan Kamariin, joka on auki kesätiistaisin klo 10–13. Myös lahjoituksiin liittyvissä kysymyksissä voi kesän aikana kääntyä Maarit Kokkosen puoleen.

Avustuspiste Turku on Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän, Turun kaupungin ja Punaisen Ristin yhteistyötä.

www.avustuspisteturku.fi

-----------------------------------------------------------------------------------

Hjälpförmedlingen tar paus från midsommar

Hjälpförmedlingen på Järngatan tar en paus i att samla in materiellt bistånd till ukrainare i Finland från och med midsommar. Sommarpausen blir samtidigt en funderingspaus eftersom det är meningen att man ska utvärdera hurdan hjälp ukrainarna i regionen behöver framöver. Hjälpförmedlingen har varit verksam sedan slutet av mars och varje vecka har man fått besök av ungefär 300 ukrainare i behov av hjälp.

– Fint har vi kunnat leverera hjälp. Nu har hjälpen på den offentliga sidan kommit igång för de ukrainare som befinner sig i Finland. Nu måste Hjälpförmedlingen dra andan en stund och efter sommarpausen ska vi fundera hurdan hjälp som behövs i det skedet, säger Teemu Hälli, som är chef för diakoni- och själavårdsarbetet inom den kyrkliga samfälligheten.

– Mat- och hygienprodukter delar vi ut så fort att de alltid tar slut, men annat som inte har delats ut ser vi till att förs vidare till andra ställen som hjälper ukrainare, som hjälpcentralen i Reso, Karderoopi och Röda Korsets förläggningen, förklarar Hjälpförmedlingens koordinator Elizabelle Laine.
Från slutet av mars till tidigt i juni har Hjälpförmedling erbjudit för några tusen privatpersoner, samfund och företag en kanal att hjälpa.

– Ett stort tack till alla som hittills har varit med och gett bidrag och ställt upp som volontärer! Vi kunde inte ha fått det här att snurra utan dem. I slutet av sommaren hälsar vi igen alla välkomna att hjälpa i den form som hjälp då mest behövs, säger Laine.

Hjälpförmedlingen håller ännu öppet för givare måndagen 13.6 klo 15–18, tisdagen 14.6 kl. 15–18 och onsdagen och torsdagen 15.-16.6 kl. 9-15. För hjälpbehövande ukrainare är Hjälpförmedlingen öppet till och med torsdag 23.6. Dörrarna är öppna tisdagar kl. 10–14 och onsdagar och torsdagar kl. 9–15.

Om man vill hjälpa som frivillig eller donera prylar och konsumtionsproducter till ukrainare under sommaren kan man ta kontakt med Ukraina-koordinator Maarit Kokkonen vid hjälpcentralen i Reso, maarit.kokkonen@raisio.fi.

Hjälpförmedling är ett samarbete mellan Åbo och S:t Karains kyrkliga samfällighet, Åbo stad och Röda Korset.

www.turunseurakunnat.fi/avustuspiste/hjalpformedling

Mon Jun 13 08:05:00 EEST 2022