Suvivirsikirkkoa vietettiin Tuomiokirkontorilla

Seurakuntien perinteinen Suvivirsikirkko toi sunnuntaina 29.5. Tuomiokirkontorille noin 700 turkulaista ja kaarinalaista. Yhteistä kevätjuhlajumalanpalvelusta vietettiin Tuomiokirkon edustalla jo kuudennen kerran. Perinteinen kesän aloittaja, Suvivirsi, laulettiin niin suomeksi, ruotsiksi kuin turuksi.

Suuri määrä ihmisiä istuu penkeillä Turun tuomiokirkkotorilla kuuntelemassa jumalanpalvelusta.

Myös aurinko pilkisteli kirkkokansalle sunnuntain Suvivirsikirkossa. Kuvat: Timo Jakonen

Kaksikielisessä jumalanpalveluksessa oli liturgina ja saarnasi arkkipiispa Tapio Luoma. Saarnassaan Luoma puhui muun muassa siitä, miten Suvivirsi antaa kesälle hengellisen ulottuvuuden. Luoman mukaan Suvivirsi kertoo muun muassa Jumalan siunauksesta, suuren hyvyyden saamisesta: ”Nyt siunaustaan suopi taas lämpö auringon, se luonnon uudeks luopi, sen kutsuu elohon.”

– Siunaus ei kuitenkaan merkitse, että asiat elämässä sujuisivat aina siten kuin itse toivoisi ja että se aina toisi mukanaan menestystä ja onnellisuutta. Sen sijaan siunaus merkitsee, että Jumala on läsnä aina, myös vaikeissa hetkissä ja raskaissa elämänvaiheissa. Kesä saapuu kaikille ja Jumalan aurinko paistaa erotuksetta jokaiselle riippumatta siitä, kuka kukin on tai millaisessa elämäntilanteessa sattuu olemaan. Suvivirsi muistuttaa siunauksesta, joka ei tunne rajoja, sanoi Luoma saarnassaan.

Koko saarnan voi lukea arkkipiispan verkkosivuilta.

Suvivirsikirkko järjestetään perinteisesti joka toinen vuosi. Vuoden 2021 jumalanpalvelus siirtyi vuodella eteenpäin koronan takia. Ensimmäisen kerran Suvivirsikirkkoa vietettiin Turun kulttuuripääkaupunkivuonna 2011.

Arkkipiispa Tapio Luoma levittää kätensä alttarilla siunatakseen kirkkokansan.

Mon May 30 08:53:00 EEST 2022