Kirkon ympäristöpäivät rakentaa kestävää kirkkoa

Turku kokoaa 19.-20. syyskuuta evankelis-luterilaisen kirkon ympäristöväkeä – työntekijöitä, luottamushenkilöitä ja muita kirkon ympäristövastuusta kiinnostuneita - joka toinen vuosi järjestettäville Kirkon ympäristöpäiville.

Kuusenkerkkiä. Kuva Jussi Vierimaa.

Ympäristöpäivillä pohditaan ihmisen suhdetta luomakuntaan ja ilmastonmuutokseen monipuolisesti niin ympäristökasvatuksen ja ekoteologian kuin käytännön kiinteistö- ja energiaratkaisujen ja metsänhoidon näkökulmista. Ympäristötutkimuksen ja ympäristöetiikan silmin tarkastellaan sekä Itämeren tilaa että luontokatoa.

Mukana ovat muun muassa arkkipiispa Tapio Luoma, filosofi Elisa Aaltola, evoluutiopaleontologian professori Mikael Fortelius, Climate Leadership Coalitionin toimitusjohtaja Tuuli Kaskinen, piispa Mari Leppänen, Turun ilmastojohtaja Risto Veivo ja teologian professori Björn Vikström sekä monet kirkossa ja sen järjestöissä ympäristötyötä tekevät. Kirkon ympäristöpäivien ohjelma on verkko-osoitteessa evl.fi/kirkonymparistopaivat

Päivien tavoitteena on tukea seurakuntien työskentelyä kirkon ympäristölaatujärjestelmän Kirkon ympäristödiplomin parissa sekä hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi. Evankelis-luterilaisen kirkon tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030. Samalla päivät antavat eväitä pohtia luomakunnan ja ympäristönvastuun roolia omassa elämässä.

Kirkon ympäristöpäivät järjestää Kirkkohallitus yhdessä Turun arkkihiippakunnan ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kanssa.

Kirkon ympäristöpäivien logo

Ympäristöpäivien ilmoittautuminen on avoinna verkkosivuilla evl.fi/kirkonymparistopaivatLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Päivien osallistumismaksu on 40-60 €.

Turun tuomiokirkossa järjestettävät tilaisuudet – ympäristöpäivien avajaiset ja Luomakunnan yömessu - ovat kaikille avoimia. Avajaisissa keskustelevat muun muassa arkkipiispa Tapio Luoma ja toimitusjohtaja Tuuli Kaskinen. Luomakunnan yömessun toimittavat yhdessä kirkon yhteiskunnan ja kestävän kehityksen asiantuntija rovasti Ilkka Sipiläinen sekä kappalainen Mika Mäntyranta.

Osa päivien ohjelmasta myös striimataan ja on nähtävissä suorana verkossa.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 16.5.2022 / MV

Mon May 16 14:06:00 EEST 2022