Kulttuurisarja ADAMA alkaa 11.5. Maarian kirkossa

Kuuden illan moniääninen kannanotto, kulttuurisarja ADAMA alkaa keskiviikkona 11. toukokuuta ja jatkuu kuuden illan laadukkaana sarjana aina torstaihin 9. kesäkuuta saakka. Vapaaehtoisten käsiohjelmien tuotosta kolmannes käytetään Ukrainan katastrofityöhön Kirkon Ulkomaanavun kautta.

Kesäinen niitty, Maarian kirkko

Maarian kirkossa pohditaan luontosuhdetta ja nautitaan upeasta musiikista kuutena keväisenä iltana. Kuva Timo Jakonen

Ensimmäistä kertaa järjestettävän Kulttuurisarja Adaman keskiössä ovat vokaalimusiikki ja ekoteologia. Tule nauttimaan musiikista ja pohtimaan ihmisen luontosuhdetta! Adama on kulttuurihistoriallisesti arvokkaan Maarian seurakunnan moniääninen kannanotto maailmasta. Kirkolla ja Maarian seurakunnalla on strategia ja arvopohja, joita vasten eri ilmiöitä katsotaan.

Illat järjestetään keskiaikaisessa Maarian kirkossa, osoitteessa Maunu Tavastin katu 2. Sarjasta vastaavat Maarian seurakunnan kanttorit Marja Haikka ja Tero Niemi. Tilaisuuksia voi seurata suorana myös verkossa, kaikki illat (paitsi 11.5.) striimataan. Linkki striimiin osoitteessa maarianseurakunta.fi.

Vapaaehtoiset käsiohjelmat (10/5 euroa, paitsi 9.6. konsertti 15/5 euroa) ovat saatavilla kirkon ovella tuntia ennen iltojen alkua. Adaman tuotosta lahjoitetaan tänä vuonna 30 prosenttia Kirkon Ulkomaanavun kautta Ukrainan katastrofityöhön.

Keskiviikkona 11.5. klo 19
Luotujen virsi – kuorojen ilta

Illassa kuullaan uudempaa suomalaista kuoromusiikkia. Illassa esiintyvät loistavat kuorot: Key Ensemble, jota johtaa Visa Yrjölä, Chorus Cathedralis Iuniorum, johtajana Tero Niemi, lapsikuoro Visertävä puu, johtajana Ulla Vuola ja Verbum Sonans, kuoron johtajana Marja Haikka. Kuoroja säestää Anni Collan, piano.

Ohjelmistossa on muun muassa Olli Kortekankaan, Juhani Komulaisen ja Pekka Simojoen sävellyksiä ja sovituksia.

Tiistaina 17.5. klo 19
Tekologiaa!

Kristinoppi, Raamattu ja elämäntapa luomakunnan hyvinvoinnin valossa

Ekoteologian illan alustukset, puheenvuorot ja keskustelut käsittelevät kristillisen opin, Raamatun ja elämäntavan tutkimusta luomakunnan hyvinvoinnin näkökulmasta.
Teosta, tekemättä jättämisestä, aikeesta, olosta, ilosta seuraa hallintaa ja/tai vastuullisuutta. Matka kulutuskeskeisyydestä kestävyyteen ja rakenteellisesta väkivallasta ekososiaalisen sivistyksen tematiikkaan on pitkä. Mutta se alkaa ensimmäisellä askeleella.

Alustajina ja keskustelijoina ovat ympäristö- ja kestävyyskysymyksiin erikoistunut uskontotieteilijä, tietokirjailija Mikko Kurenlahti sekä TT, kappalainen Jari Laaksonen. Illan isäntänä toimii asiantuntija Paavo Huotari Suomen Pipliaseurasta.

Illassa kuullaan lahjakkaan perkussionistin ja taiteilijan Kalle Hakosalon musiikki-improvisaatioita.

Tiistaina 24.5. klo 20
Yhtyeiden luonnonlaulu

Tiistaina 24.5. klo 20 vuorossa on Yhtyeiden luonnonlaulu. Maarian kirkon holvien alla esiintyvät lauluyhtyeet Ex Arte Lux, D´accord ja Vala, jotka esittävät musiikkia muun muassa säveltäjiltä Einojuhani Rautavaara, Heino Kaski ja Kaj Chydenius.

Torstaina 2.6. klo 19
Luontosuhde – kuin hengitys

Tietokirjailija, ekoteologi ja teologian tohtori Pauliina Kainulainen kappalainen Inkeri Puputin vieraana torstaina 2.6. klo 19. Illassa kuullaan musiikkia sopraano Pia Pajalalta. Häntä säestää pianolla Tuuli Lempa.

Sunnuntaina 5.6. klo 10
Helluntain messu

Lähde kirkkotielle, kerää matkalla kirkkokimppu ja tuo se huoneen kaunistukseksi! Helluntain ja Maailman ympäristöpäivän messua koristavat paitsi messuvieraiden kukkakimput, myös diakoniatyöntekijä Tamara Partasen maalausretriittiläisten luomakunta-aiheiset maalaukset.
Messun jälkeen tarjotaan kirkkokahvit Maarian pappilan puutarhan omenankukkien alla. Messussa saarnaa Jari Laaksonen. Liturgina toimii Inkeri Puputti. Musiikista vastaavat kanttori Marja Haikka ja urkuri Ulla Vuola. Messun striimaa Tero Niemi ja suntiona toimii Jaana Salo.

Torstaina 9.6. klo 19
Ihminen ja luonto -konsertti

Konsertissa soi muun muassa Fanny Henselin, Clément Janequinin, Alex Freemanin ja Armas Järnefeltin kuoromusiikki. Helsingin kamarikuoro johtajanaan Nils Schweckendiek.

Fanny Hensel: Gartenlieder op.3
Clément Janequin: Le chant des oiseaux
Joel Järventausta: Kantaesitys
Piae Cantiones, sovitus Heikki Klemetti: In vernali tempori
Ludvig Kiljander: Metsässä
Armas Järnefelt: Orpo ja lintu
Alex Freeman: A Wilderness of Sea

Käsiohjelma 10/5e, paitsi 9.6. konsertti 15/5e. Käsiohjelmat tuntia ennen ovelta, mieluiten korttimaksuna (tarvittaessa käteinen käy). Adaman tuotosta 30 prosenttia lahjoitetaan tänä vuonna Kirkon Ulkomaanavun kautta Ukrainan katastrofityöhön.

(Maarian seurakunta ja seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 2.5.2022 / PH)

Mon May 02 16:40:00 EEST 2022