Maariassa alkaa uusi kulttuurisarja

Touko-kesäkuussa pidettävä sarja koostuu korkeatasoisista konserteista ja keskustelutilaisuuksista

Etualalla magentan värinen ruusu, taustalla Maarian kirkon seinää

Maarian kirkossa kuullaan taas monipuolisia luentoja ja musiikkia

Maarian seurakunnassa alkaa tulevan touko-kesäkuun aikana uusi kulttuurisarja Adama (=hepr. maa, maan- ja kulttuurinviljely, ihminen). Pyrkimyksenä on ollut luoda Maariaan poikkitaiteellis,-tieteellis,-kokemuksellis,-musiikillinen sarja kokoamaan päivävarjomaisesti yhteen taiteilijoita, tutkijoita, tiloja, ihmisiä, arvoja, asenteita, maailmantilanteita....helluntain aikaan vuosittain vaihtuvan aiheen äärelle. Tänä vuonna teemana on Ihminen ja luonto. Tiloina ovat Maarian kirkko ja Maarian pappilan puutarhat.

Ensimmäisen Adaman keskiössä ovat vokaalimusiikki ja ekoteologia.  ”Luotujen virsi”, Tekologiaa!, Yhtyeiden luonnonlaulu, Luontosuhde – kuin hengitys, Ihminen ja luonto sekä helluntain messu kirkkokimppuineen saavat ilmauksensa 11.5.-9.6.  Maarian kirkossa konsertoivat mm Helsingin kamarikuoro johtajanaan Nils Schweckendiek ( 9.6.), Key Ensemble kuoronjohtaja Visa Yrjölän kanssa ( 11.5.), lauluyhtyeet Ex Arte Lux, D´Accord ja Vala ( 24.5.). Ympäristö- ja kestävyyskysymyksiin erikoistunut uskontotieteilijä, tietokirjailija Mikko Kurenlahti ja TT Jari Laaksonen alustavat ja keskustelevat Suomen Pipliaseuran asiantuntija Paavo Huotarin johdolla rakenteellisesta väkivallasta ja ekososiaalisesta sivistyksestä. Illan kokeilevat musiikki-improvisaatiot toteuttaa Kalle Hakosalo tavaroilla, jotka eivät ole soittimia, mutta jotka soivat ja joiden keskellä elämme ( 17.5.). TM Inkeri Puputin kirjailijavieraaksi saapuu TT, tietokirjailija, ekoteologi Pauliina Kainulainen. Musiikista vastaavat sopraano Pia Pajala ja pianisti-urkuri Tuuli Lempa.

Adama on kulttuurihistoriallisesti arvokkaan Maarian seurakunnan moniääninen kannanotto maailmasta. Kirkolla ja seurakunnallamme on strategia ja arvopohja, joita vasten ilmiöitä katsellaan.

Vapaaehtoiset käsiohjelmat 10-15e/5e ovat saatavilla kirkon ovella tuntia ennen iltojen alkua. Adaman tuotosta lahjoitetaan v.2022 30 %  Kirkon ulkomaanavun kautta Ukrainan katastrofityöhön.

Maarian viestintä 1.4.22 / Eka

2022-04-01 18:39:12.0