Maarian pappilan puutarhasta löytyi kadonnut omenalajike

Luonnonvarakeskus esittelee pappilan puutarhan Aleksanteri-perinneomenaa Piha & Puutarha -messuilla

Punaiseksi maalattu puurakennus, jossa keltainen portti

Maarian pappila kätkee sisäänsä historiaa myös puutarhan puolella

Maarian pappilan puutarha on hyvin esillä tulevan viikonlopun Piha & Puutarha -messuilla Turun messukeskuksessa. Luonnonvarakeskus esittelee perinnekasvinäyttelyssä mm. erästä pappilan puutarhan tähtilöytöä, eli Aleksanteri-perinneomenalajiketta, jonka edustajaa keskus on etsinyt Suomesta jo pitkään. Aleksanteri on todennäköisesti kotoisin Turkista, josta se levisi Aport-nimisenä ensin Etelä-Venäjälle 1700-luvulla, ja sitten Pietariin ja Saksan kautta ympäri Eurooppaa aina Pohjois-Amerikkaan asti. Suomesta lajiketta on kuitenkin ollut vaikea löytää, vaikka sitä on viljelty täällä ainakin 1830-luvulta lähtien. Sen merkittävyyden vuoksi Luonnonvarakeskus on valinnut sen tallennettavaksi pitkäaikaissäilytykseen kansallisen kasvigeenivaraohjelman omenapuiden kokoelmaan.

– Usean väärän ehdokkaan jälkeen pari vuotta sitten meitä onnisti, kun saimme tietää, että Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän Maarian pappilan puutarhassa voisi olla Aleksanteri-niminen puu, kertoo Maarit Heinonen Luonnonvarakeskuksesta. - Saimme myös toisen vihjeen Aleksanterista Kuralan lähistöltä vanhasta kotipuutarhasta. Vertasimme näitä näytteitä virolaisten kollegoilta saatuun näytteeseen. Ja bingo, ne olivat samaa lajiketta!

Maarian seurakunnan luvalla on otettu Maarian pappilan puutarhan Aleksanteri-puusta jaloversoja, joista kasvatetaan Luonnonvarakeskuksen Piikkiön puutarhatutkimuksen koetoimipaikassa taimet, jotka parin vuoden kuluttua istutetaan kansallisen omenapuiden keskuskokoelmaan Luken Jokioisten toimipaikkaan.

– Aleksanterin löytäminen osoittaa kuinka on tärkeää säilyttää vanhoja puutarhoja myös kaupungeissa. Julkisten toimijoiden ja yhdistysten, kuten seurakuntien ja siirtolapuutarhojen, ylläpitämät vanhat puutarhat tarjoavat elinympäristöjä viljelykasvien monimuotoisuudelle ja ovat kaikkien saavutettavissa, toisin kuin kansalliset säilytyskokoelmat, Heinonen pohtii.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä sekä Maarian seurakunta yhteistyössä Pehr Kalm -seuran kanssa hoitavat Maarian pappilan vanhaa puutarhaa. Tulevana kesänä vanhat omenapuut saavat kyltit. Myös Pehr Kalm -seura on esittäytymässä Piha & Puutarha -messuilla.

- On todella hauskaa nähdä, että tällainen historiallinen puutarha saa ansaitsemaansa arvostusta myös kirkon ulkopuolella, sanoo Maarian seurakunnan tiedottaja Eeva-Kaisa Ahlamo. – Maarian kirkon ja pappilan ympäristö muodostaa kulttuurihistoriallisesti korvaamattoman kokonaisuuden, mutta se jää usein Turun keskustan kirkkojen ja historian varjoon. Siksi puutarhan kyltitykset, informaatio ja tieteellinen tutkimus ovat kaikki erittäin tärkeitä hankkeita, joissa Maarian seurakunta auttaa mielellään.

Maarian viestintä 29.3.22 / Eka

Tue Mar 29 16:56:00 EEST 2022