Piispantarkastus Turun ruotsalaisessa seurakunnassa

Porvoon hiippakunnan piispa Bo-Göran Åstrand tekee piispantarkastuksen Turun ruotsalaisessa seurakunnassa 1.-3. huhtikuuta. Piispan seurueeseen kuuluvat pappisasessori Stina Lindgård, lakimiesasessori Lars-Eric Henricson, hiippakuntasihteeri Virva Nyback ja notaari Linus Stråhlman.

Katumaisema jossa on kerrostaloja.

Turun ruotsalaisen seurakunnan seurakuntakoti Aurelia sijaitsee Turun keskustassa Aurakadulla. Kuva: Timo Jakonen

Piispa vierailee säännöllisin väliajoin hiippakuntansa seurakunnissa ja toimittaa piispantarkastuksen. Edellisen kerran Turun ruotsalaisessa seurakunnassa suoritettiin piispantarkastus vuonna 2005 seurakuntatalo Aurelian vihkiäisten yhteydessä.

Piispantarkastuksessa piispa neuvottelee seurakunnan työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kanssa sekä tapaa seurakuntalaisia. Neuvotteluissa käsitellään seurakunnan toiminnan painopisteitä ja työn kehittämistä sekä hallintoa ja taloutta. Piispantarkastusta varten seurakunta laatii kertomuksen, jossa on tietoa seurakunnan toiminnasta ja taloudesta.

Turun ruotsalainen seurakunta on osa Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymää. Toisin kuin yhtymän muut seurakunnat se kuuluu ruotsinkielisenä Porvoon hiippakuntaan.

Piispa Åstrand tutustuu vierailunsa aikana myös Kaarinan ruotsinkieliseen kouluun ja tapaa Åbo Akademin uuden rehtorin Mikael Lindfeltin, kuulee Turun tuomiokirkon tulevasta remontista, osallistuu nuorten pizzailtaan ja suomenruotsalaisten virsien iltaan. Piispa saarnaa Tuomiokirkon messussa sunnuntaina 3.4. klo 12. Jumalanpalveluksen jälkeen tarjotaan Aureliassa kirkkokahvit, minkä jälkeen piispa käy läpi tarkastuksessa esiin nousseita asioita.

Seurakuntalaiset ovat tervetulleita osallistumaan 1.4. klo 17 Aureliassa nuorten pizzailtaan, 2.4. klo 19.30 Tuomiokirkossa järjestettävään suomenruotsalaisten virsien iltaan, missä piispa pitää iltahartauden, sekä 3.4. klo 12 Tuomiokirkossa pidettävään messuun ja sen jälkeen Aurelian kirkkokahveille.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 25.3.2022 / MS)

Fri Mar 25 11:49:00 EET 2022