Martinseurakunta avaa tilansa samaa sukupuolta olevien vihkimisille

Myös Martinseurakunnassa samaa sukupuolta olevat voivat saada jonkin seurakunnan kolmesta kirkosta käyttöönsä hääjuhlaansa. Seurakunta on jo viides yhtymän seurakunnista, joka teki asiassa myönteisen päätöksen.

Kirkkosali, penkkirivit, alttaritaulu

Kuvassa Martinkirkon kirkkosali. Kuva Timo Jakonen

Martin seurakuntaneuvosto päätti kokouksessaan keskiviikkona 23. maaliskuuta, että seurakunnan kirkkoja ja muita tiloja voi käyttää samaa sukupuolta olevien pariskuntien vihkimiseen avioliittoon tai heidän avioliittonsa siunaamiseen.

Esityksestä äänestettiin ja äänestystulos oli 10 – 2. Lisäksi kaksi henkilöä äänesti tyhjää.

Martinseurakunnassa on peräti kolme kirkkoa: Martinkirkko Huovinkadulla lähellä Turun keskustaa, Kakskerran kirkko Kakskerran saaressa ja Hirvensalon seurakuntakeskus ja kirkkosali Moikoisissa Hirvensalossa.

Seurakunnassa kirkkoherra päättää tilojen käytöstä yhdessä seurakuntaneuvoston kanssa. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän seurakunnista Åbo svenska församling, Maarian seurakunta, Tuomiokirkkoseurakunta ja Kaarinan seurakunta ovat jo aiemmin tänä vuonna tehneet päätöksen antaa kirkkonsa käyttöön samaa sukupuolta olevien häätilaisuuksiin.

Tasa-arvoinen avioliittolaki tuli voimaan jo viisi vuotta sitten, vuonna 2017.

Samaa sukupuolta olevien parien kirkollinen vihkiminen jakaa edelleen mielipiteitä Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Kirkon ylintä valtaa käyttävä kirkolliskokous ei hyväksy kirkollista vihkimistä samaa sukupuolta oleville pariskunnille. Näin tapahtuu siitä huolimatta. Myös Varsinais-Suomesta löytyy pappeja, jotka vihkivät sateenkaaripareja avioliittoon.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 23.3.2022 / PH)

Wed Mar 23 20:35:00 EET 2022