Domkyrkans tomtes jul funderingar

”Blinka lilla stjärna där…den sången tänker jag på alltid, när jag går förbi här. Många skulle någon gång vilja sova under stjärnhimlet, men här kan man göra det på riktigt. Denna kapell är stora riddarkompaniets generals och hakkapelit befälhavaren Torsten Stålhandskes och hans fru Kristinas minneskapell. Kan man räkna stjärnorna i taket? Kanske inte, men kan du rita en stjärna? Man behöver inte alltid ha papper och penna för att rita, du kan rita en stjärna i luften med ditt finger, på din egen arm, eller så kan ni turas om och rita på varandras ryggar med fingrarna. Samtidigt kan ni sjunga:
Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar vad du är.
Fjärran lockar du min syn, lik en diamant i skyn.
Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar vad du är. (text: Betty Ehrenborg-Posse)

Vet du varför stjärnan är en så viktig del av julen? En stor och lysande stjärna tändes som ett tecken att Jesus är född. Därför brukar man sätta en stjärna högst upp i granens topp, på högsta platsen, så alla ser den. Genom att följa stjärnan, hittade de tre vise männen fram till Jesus-barnets krubba."

På följande ställen i Domkyrkan hittar du fler av tomtens funderingar kring jul:

Dop- eller Kijkista kapell

Kankasska kapell