Domkyrkans tomtes jul funderingar

”Under julen ska man komma ihåg varenda en, även djur förstås.  Har du hört om det gamla sättet att lägga ut sädeskärve till fåglarna, så de får mat, om allt är under snön? Det är alltid viktigt att ge mat till djuren och hjälpa dem, bara man kommer ihåg, att det finns regler till det, som man ska prata om med de vuxna, före man kan mata djuren. Om ni har ett hemdjur hemma, så får även de något gott, som de tycker om, under julen. Men kom ihåg, att varken djur eller människor kan äta bara sötsaker, fast det är jul, så man inte får ont i magen eller tandtrollen på besök.
Till mig hände det en jul så, när jag hade ätit en hel skål med choklad, som kyrkvaktmästarna hade lämnat till mig.  Du kanske kan tänka dig tandläkarens min, när jag, med mitt långa skägg, kom till honom, med min tandvärk. Så ont jag hade. Lyckligtvis fick han mina tänder lagade och värken slutade…Men jag skulle ju prata om djuren, nämligen här i Borgmästarkoret på golvet, finns massor av djurens tassavtryck, väldigt bekanta avtryck, men av vilket djur? Hittar du dem och kan du räkna, hur många du hittar? De finns lite här och där på golvet, så titta noga."

På följande ställen i Domkyrkan hittar du fler av tomtens funderingar kring jul:

Dop- eller Kijkista kapell

Kankasska kapell

Agricola kapell

Stålhandskens dvs. Själarnas kapell

Piirros: Tonttu katsoo kirkon lattiassa olevia kissantassunjälkiä. En ritning: Tomte tittar på kattens tassavtryck på kyrkans golvet.