Domkyrkans tomtes jul funderingar

”Julen är en stor fest och då kan man även festklä sig, men vad sätter man på huvudet?
Vad skulle vara finare än en krona, i alla fall om du råkar vara kunglig. Denna Kankasska kappel är nog så fin och är på riktigt en riktig drottnings minnes-kapell, nämligen Catharina Månsdotter var drottning under sin tid och hennes man var kung Erik. Men det var nog länge sedan. Hur bra är du på att räkna? Hur många kronor hittar du i denna kapell? Räkna tillsammans hur många ni ser. Har du nångång lekt, att du är kunglig och haft en krona på huvudet? Om du vill veta mer, om denna vackra och goda drottning, kanske vad hon har ätit länge sen på julen, gå på besök till Åbo slott. Där bor nämligen också en tomte, som är en god vän till mig. Vi har även ibland varit lite fåniga och provat barnens lek-kronor på tomteluvorna i Åbo slotts Riddarsal.”

På följande ställen i Domkyrkan hittar du fler av tomtens funderingar kring jul:

Dop- eller Kijkista kapell

Agricola kapell

Borgmästar koret

Stålhandskens dvs. Själarnas kapell

Piirros: Tonttu miettii Kaarina Maununtyttären kruunua. En ritning: Tomte funderar på Catharina Månsdotters krona.